Święty Stanisław był biskupem krakowskim i męczennikiem. Badania czaszki św. Stanisława wykazały, że zmarł w wieku około 40 lat. Na tej podstawie można sądzić, że urodził się około 1039 roku. Pozostałe informacje o życiu Stanisława sprzed sakry biskupiej pochodzą z jego trzynastowiecznych żywotów i późniejszych przeróbek, co czyni je na poły legendarnymi. Stanisław miał pochodzić ze Szczepanowa koło Brzeska, a jego rodzice – według przekazu Jana Długosza – noszący imiona Wielisław i Bogna, posługiwali się herbem Turzyna. Stanisław kształcił się w szkole katedralnej, a po śmierci biskupa Suły Lamberta w 1071 roku został jego następcą z nominacji księcia Bolesława Szczodrego. Niewiele wiadomo o jego rządach w diecezji. Według lokalnej tradycji ufundował drewniany kościół w Szczepanowie, który później zastąpił murowanym wielki gloryfikator św. Stanisława – Jan Długosz. W opinii hagiografów stał na straży dóbr ziemskich należących do Kościoła, a w sporze z królem o wieś Piotrawin miał doprowadzić do wskrzeszenia jej poprzedniego właściciela Piotrowina, który poświadczył, że za życia sprzedał biskupowi swoje dobra. Wychodzący z grobu rycerz stał się najpopularniejszym wątkiem ikonograficznym w przedstawieniach św. Stanisława w sztuce. Jako jeden z najważniejszych hierarchów na ziemiach polskich uczestniczył w reaktywacji metropolii gnieźnieńskiej (1075), której struktury zniszczył nawrót pogański i najazd księcia czeskiego Brzetysława I, oraz koronacji królewskiej Bolesława (1076). Niedługo po tych wydarzeniach w elitach władzy doszło do wystąpień skierowanych przeciw królowi, a jednym z czynnych uczestników buntu został biskup Stanisław. Według narracji Galla Anonima, spisującego swą kronikę około 1115 roku, hierarcha zdradził swojego króla i za to został skazany na śmierć i obcięcie członków 11 kwietnia 1079. Już w czasach Wincentego Kadłubka, na przełomie XII i XIII wieku, istniały równorzędnie dwie tradycje o wydarzeniach związanych ze śmiercią Stanisława: dynastyczna, której propagatorzy podobnie jak Gall mówili o zdradzie hierarchy, oraz kościelna, utrzymująca pamięć o bohaterskim biskupie zamordowanym przez królewskich siepaczy na Skałce. Według tradycji trzynastowiecznej ciało biskupa, pośpiesznie pochowane przez duchownych w kościele św. Michała na Skałce, przeniesiono do katedry wawelskiej już w 1088 roku, jednak niektórzy historycy wskazują czas translacji raczej na drugą połowę XII wieku, po konsekracji nowej katedry w 1142 roku. Z czasem duchowieństwo krakowskie coraz mocniej akcentowało potrzebę wyniesienia Stanisława na ołtarze, co z jednej strony dałoby silny oręż ideowy w sporach z władcami dynastii piastowskiej, z drugiej neutralizowałoby narrację o św. Wojciechu, jako najważniejszym świętym Kościoła w Polsce, promowaną przez środowiska wielkopolskie. W 1243 lub 1245 roku biskup Prędota wraz z kapitułą katedralną podnieśli ciało Stanisława z grobu, co wiązało się z kolejnym etapem uznania świętości męczennika, z pewnością już wówczas porównywanego do św. Tomasza Becketta – arcybiskupa zamordowanego w 1170 roku na rozkaz króla Anglii. W końcu po przeprowadzeniu procesu kanonizacyjnego 8 września 1253 papież Innocenty IV wpisał Stanisława do katalogu świętych, ustanawiając jego wspomnienie w kalendarzu liturgicznym na 8 maja. W czasie krakowskich uroczystości kanonizacyjnych zorganizowanych w święto św. Stanisława w 1254 roku na Wawelu pojawiła się większość książąt piastowskich. Już wkrótce męczennika obwołano „ojcem ojczyzny” (pater patriae), a cudowne zrośnięcie się jego ciała poczytano za proroctwo zjednoczenia podzielonego Królestwa Polskiego. Od tej pory św. Stanisław stał się głównym, obok św. Wojciecha, patronem państwa polskiego.
Piotr Kołpak, "Stanisław św. ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/ludzie/stanislaw-sw