Św. Stanisław, św. Walenty i św. Mikołaj

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Krempachy
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Parafia Św. Marcina Apostoła
Tagi
malarstwo gotyckie tryptyk
Miejsce przechowywania
pole środkowe ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/02937
Kategoria
obraz
Dookreślenie zabytku
Środkowa część tryptyku
Ilość
1
Czas powstania
1516 rok
Technika i materiał
tempera na desce, złocenie
Wymiary podstawowe
szerokość – 110,3 cm
wysokość – 153,5 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość bez ramy – 142 cm
Szerokość bez ramy – 98,5 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz stanowi główną część rozmontowanego tryptyku, który znajdował się w poprzednim kościele św. Walentego w Krempachach. Obecnie omawiane dzieło umieszczone jest w nowszym ołtarzu głównym, a jego skrzydła znajdują się na ścianach prezbiterium. Tryptyk zgodnie z sygnaturą, która znajduje się na jednej ze scen na kwaterze został wykonany w 1516 roku.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta przedstawiający trzech świętych biskupów: Stanisława, Walentego i Mikołaja ukazanych na złotym tle z grawerowanym ornamentem roślinnym. Święci ukazani w całej postaci, w pozycji stojącej. Pośrodku kompozycji św. Walenty przedstawiony frontalnie z prawą ręką uniesioną na wysokości piersi, złożoną w geście błogosławieństwa; lewą ułożoną niżej, przytrzymuje pastorał, a w dłoni trzyma otwartą księgę. Twarz świętego o owalnym kształcie okolona sięgającymi uszu brązowymi włosami, oczy niewielkie i brązowe, brwi wygięte w półkolisty łuk, nos długi i prosty, usta niewielkie z wydatną dolną wargą. Święty Walenty ubrany jest w białą albę, zieloną dalmatykę, biały humerał, złoty ornat z czerwoną podszewką, który ozdobiony jest dekoracją roślinną, ma również założone rękawice oraz infułę. U stóp św. Walentego ukazany jest leżący epileptyk o sylwetce wygiętej w łuk, ręce wysoko uniesione o otwartych dłoniach, głowa odchylona do tyłu. Twarz wykrzywiona w okrzyku, okolona przez opadające, brązowe włosy. Mężczyzna ubrany jest w jasnoczerwoną suknię sięgającą kolan, przewiązaną w pasie czarnym sznurkiem.

Po lewej stronie obrazu ukazany jest św. Stanisław, zwrócony delikatnie w lewą stronę, w lewej ręce trzyma pastorał, a prawą błogosławi klęczącego u jego stóp Piotrawina. Głowa świętego lekko pochylona w dół, twarz okolona spiralnie kręconymi włosami, brwi mocno ściągnięte, oczy przymknięte, nos długi o prostym profilu, usta niewielkie, cera śniada. Święty Stanisław ubrany jest w białą albę, zieloną dalmatykę, biały humerał, złoty ornat, który ozdobiony jest dekoracją roślinną, ma również założone rękawice oraz infułę. Piotrawin ukazany w półpostaci z lewego profilu, z rękoma uniesionymi i złożonymi w geście modlitewnym. Twarz okolona brązowymi, zaczesanymi do tyłu włosami, brwi ściągnięte, nos wydatny, usta szeroko rozwarte.

Po prawej stronie obrazu ukazany jest św. Mikołaj, zwrócony delikatnie w prawo z pastorałem opartym na lewym ramieniu, z lewą dłonią otwartą, podtrzymującą zamkniętą księgę z trzema złotymi kulami; prawą rękę święty unosi w geście błogosławieństwa. Twarz o wyrazistych rysach okolona krótkimi, kręconymi włosami i długą brodą, oczy brązowe o migdałowatym kształcie, brwi lekko ściągnięte, nos wydatny, haczykowaty. Święty Mikołaj ubrany jest w białą albę, zieloną dalmatykę, biały humerał, złoty ornat z czerwoną podszewką, który ozdobiony jest dekoracją roślinną, ma również założone rękawice oraz infułę. Wokół głów świętych są złote nimby, grawerowane w zaprawie. Obraz ujęty jest drewnianą, pozłacaną ramą dekorowaną ornamentem rokokowym.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz przedstawia tzw. Sacra Conversatione z postaciami: św. Walentego, patrona kościoła oraz św. Stanisława i św. Mikołaja, ustawionymi po jego bokach. Święci zostali ukazani z odpowiednimi im atrybutami. Wszyscy ubrani w szaty biskupie, ponadto św. Mikołaja z trzema złotymi kulami na księdze,św. Walenty w towarzystwie chorego na epilepsję, a św. Stanisław ze wskrzeszonym Piotrowinem. Tło kwatery jest zdobione w tłoczone wzory, inspirowane włoskimi tkaninami. Obraz przedstawia m.in. św. Stanisława, którego kult ożywił się zwłaszcza około 1500 roku. Wizerunki świętego z tego okresu znajdują się również w kościele w Szczepanowie oraz w Skrzyszowie. Szczególnie interesujące są kwatery tryptyku zawieszone na ścianach prezbiterium. Umieszczone na nich sceny „Biczowanie” oraz „Upadek pod krzyżem” zostały wykonane na podstawie rycin Hansa Schäufeleina z dzieła „Speculum passionis” Ulricha Pindera, które zostało wydane w Norymberdze w 1507 roku. Autor dzieła w kościele w Krempachach znacznie uprościł tło oraz zmniejszył liczbę postaci. Sceny te nasuwają skojarzenie z ludowym malarstwem na szkle.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry, od strony odwrocia widoczne wklejone uzupełnienie drewna, w partii ramy niewielkie kity. Od strony lica widoczne spękania zaprawy i warstwy malarskiej. Niewielkie przetarcia i odpryski w partii złoceń

Streszczenie

Obraz stanowi główną część rozmontowanego tryptyku, który znajdował się w poprzednim kościele św. Walentego w Krempachach. Obecnie omawiane dzieło umieszczone jest w nowszym ołtarzu głównym, a jego skrzydła znajdują sięna ścianach prezbiterium. Tryptyk zgodnie z sygnaturą, która znajduje się na jednej ze scen na kwaterze został wykonany w 1516 roku. Obraz przedstawia tzw. Sacra Conversatione z postaciami: św. Walentego, patrona kościoła oraz św. Stanisława i św. Mikołaja, ustawionymi po jego bokach.

Bibliografia

Skorupa Andrzej, "Krempachy. Kościoły św. Marcina i św. Walentego", Kraków 2015
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły polskiego Spisza", Kraków 2001
Skorupa Andrzej, "Cmentarny kościół w Krempachach" , „Podhalanka. Pismo Związku Podhalan” , s. 21-24
Apostoł Stanisław, "Szlak Gotycki. Nowy Targ-Kieżmark-Nowy Targ", Nowy Targ 2003
Janicka-Krzywda Urszula, "Zabytkowe kościoły Orawy, Spisza, Podhala, Gorców i Pienin", Kraków 1987
Kornecki Marian, "Kultura artystyczna Zamagurza (w świetle zabytków)" , „Teki Krakowskie” , s. 5-48
Skorupa Andrzej, "Sztuki plastyczne na Polskim Spiszu w dobie gotyku" , „Almanach Nowotarski” , s. 161-170
Olszewski Andrzej M. , "Pierwowzory graficzne późnogotyckiej sztuki małopolskiej", Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1975
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
Szydłowski Tadeusz, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski", Warszawa 1938
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Stanisław, św. Walenty i św. Mikołaj", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-stanislaw-sw-walenty-i-sw-mikolaj

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności