Figura umieszczona w mensie ołtarza bocznego, w niszy w formie leżącego prostokąta zamkniętego obniżonym łukiem koszowym, od przodu ujętej w profilowaną ramę. Chrystus leżący na plecach, ułożony na białych tkaninach, widoczny z prawego profilu. Głowa Jezusa lekko opada na prawe ramię; twarz pociągła, oczy zamknięte, nos prosty, lekko uchylone, wąskie usta. Twarz okolona zarostem, włosy długie, spod których widoczne strugi krwi. Prawa ręka ułożona wzdłuż ciała, lewa złożona na pasie. Lewa noga lekko ugięta, prawa wyprostowana. Nogi przykryte białym materiałem ze złotą lamówką, tors nagi. Widoczne ślady męki, polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna. Za Chrystusem płaskorzeźbione tło z bujną roślinnością i skałami.
Figura zmarłego Chrystusa umieszczana w grobie w okresie Wielkiego Postu nawiązuje do słów Ewangelii św. Mateusza: „Pod wieczór przyszedł zamożny człowiek z Arymatei, imieniem Józef, który też był uczniem Jezusa. On udał się do Piłata i poprosił o ciało Jezusa. Wówczas Piłat kazał je wydać. Józef zabrał ciało, owinął je w czyste płótno i złożył w swoim nowym grobie, który kazał wykuć w skale. Przed wejściem do grobu zatoczył duży kamień i odszedł” (Mt 27, 58-60). Zgodnie z opisem Ewangelii krzeszowska rzeźba przedstawia zmarłego Chrystusa, z zaznaczonymi śladami po męce, ułożonego na marach i okrytego płótnami. Rzeźba powstała w pierwszej połowie XX wieku w pracowni Ferdinanda Stuflessera, tyrolskiego rzeźbiarza, który umieszczał tak skonstruowane i wyrzeźbione Boże groby w mensach ołtarzy. Na przykład niemal identyczny Boży grób z 1904 roku, dłuta Stuflessera znajduje się w Vukovinie, położonej na terenie Chorwacji. Ferdinand Stuflesser jest również autorem trzech ołtarzy oraz stacji drogi krzyżowej w krzeszowskim kościele.
Bardzo dobry.
Figura zmarłego Chrystusa umieszczona w grobie wykorzystywana w liturgicznym okresie Wielkiego Postu. Zgodnie z opisem Ewangelii św. Mateusza krzeszowska rzeźba przedstawia zmarłego Chrystusa, z zaznaczonymi śladami po męce, ułożonego na marach i okrytego płótnami. Rzeźbę wraz z całą strukturą grobu wykonała około 1903 roku pracownia Ferdinanda Stuflessera, tyrolskiego rzeźbiarza, który umieszczał tak skonstruowane i wyrzeźbione Boże groby w mensach ołtarzy.
Maria Działo, "Chrystus w grobie", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-w-grobie-1