Figura anioła, wolnostojąca, ustawiona na belce tęczowej. Powstała w XVIII wieku. Pierwotnie była ustawiona nad bramką ołtarza głównego.
Pełnoplastyczna figura uskrzydlonego anioła ustawiona na niskim prostopadłościennym cokole. Anioł ukazany frontalnie na niebieskiej chmurze o silnie, esowato wygiętej sylwetce z głową zwróconą w prawą stronę, z prawą ręką opuszczoną wzdłuż ciała, a lewą ugiętą w łokciu i złożoną na piersi. Twarz szeroka o pełnych policzkach z drobnymi ustami i wyraźnie zaznaczonym podbródkiem. Włosy średniej długości, bujne, brązowe, zasłaniające uszy. Ubrany jest w złoconą tunikę, odsłaniającą prawe ramię, lewą nogę i tors. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, skrzydła srebrzone, suknia złocona, cokół i chmura malowane na niebiesko.
Niestety nieznana jest atrybucja rzeźby. Anioły często pojawiają się na kartach Pisma Świętego, np. we fragmencie hymnu „Gloria in excelsis Deo”, zwanym też popularnie hymnem anielskim, który według Ewangelii św. Łukasza miał być śpiewany przez anioły podczas narodzin Chrystusa (Łk 2, 14). Istoty te zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń lub stopy ubrane w rzymskie sandały. U ramion posiadają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Według Molanusa, kontrreformacyjnego katolickiego teologa, z którego poglądów na temat chrześcijańskiej ikonografii często czerpali nowożytni artyści, pas przewiązujący anioły oznacza duchową gotowość do posług, powściągliwość i czystość. Misję posłańców najlepiej odzwierciedla również polskie tłumaczenie greckiego słowa „aggelos”, czyli „poseł”. Figura została niestety silnie przemalowana, przez co mało widoczne są jej osiemnastowieczne cechy.
Figura silnie przemalowana.
Niestety nieznana jest atrybucja rzeźby. Anioły zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń lub stopy ubrane w rzymskie sandały. U ramion posiadają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Misję posłańców najlepiej odzwierciedla również polskie tłumaczenie greckiego słowa „aggelos”, czyli „poseł”.
Maria Działo, "Anioł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/aniol-11