Rzeźbę Matki Boskiej z Dzieciątkiem wraz z całym ołtarzem bocznym zamówił i ufundował ksiądz Michał Bochenek, proboszcz parafii w Krzeszowie w latach 1900-1945, tuż po wybudowaniu nowego kościoła w 1903 roku. Wydarzenie to fundator odnotował w kronice parafialnej: „Ja na swój rachunek zamówiłem trzy ołtarze w Tyrolu u Stuflessera (St. Urlich-Gröden)”.
Rzeźba pełnoplastyczna, ustawiona na niskim cokole, w delikatnym kontrapoście. Matka Boska trzyma na lewym ręku Dzieciątko Jezus, w prawej różaniec, a głowę delikatnie przechyla na lewą stronę. Ma owalną twarz, przymknięte oczy ze wzrokiem skierowanym w dół, długi i prosty nos oraz zarumienione policzki. Długie, brązowe włosy opadają grubymi lokami na plecy i ramiona. Maria ubrana jest w długą, czerwoną suknię z długimi rękawami oraz błękitny płaszcz z zieloną podszewką, spięty na piersiach złotą broszą, na głowie ma biały welon i koronę w typie otwartym. Szaty, a zwłaszcza płaszcz obwiedzione są złoconą lamówką i dekorowane ornamentalnym pasem. Dzieciątko ukazane jest w pozycji siedzącej, zwrócone trzy czwarte w prawo, w dłoniach trzyma wianek z czerwonych róż. Ma idealizowane rysy twarzy oraz krótkie, jasne i kędzierzawe włosy. Ubrane jest w długą, białą sukienkę z długimi rękawami. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna.
Rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem wraz z całym ołtarzem bocznym powstała do nowo wybudowanego kościoła Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Krzeszowie około 1903 roku w pracowni tyrolskiego rzeźbiarza Ferdinanda Stuflessera. Fundatorem dzieła był wieloletni proboszcz parafii w Krzeszowie ksiądz Michał Bochenek. W kościele oprócz ołtarza bocznego z jego rzeźbiarskim wystrojem znajdują się inne dzieła Stuflessera, tj. ołtarz główny i drugi ołtarz boczny oraz płaskorzeźbione stacje drogi krzyżowej. Stuflesser prowadził jeden z wiodących warsztatów w Gröden, który założył w 1875 roku, prawdopodobnie po swoim powrocie z Monachium, gdzie studiował pod kierunkiem Josefa Knabla. Ferdinand Stuflesser nie aspirował do projektowania i wykonywania indywidualnych dzieł artystycznych, lecz próbował przekazać ekspresję i ducha religijnego pod wpływem stylu nazarejskiego. Precyzja detalu była o wiele ważniejsza niż swoboda tworzenia, a użycie w tym celu pomocy technicznych było zrozumiałe i uzasadnione. Do malowania ornamentów używał szablonów. Polichromia szat jest adekwatna do ikonografii świętych, dodatkowo zawsze na brzegach obwiedziona złotymi krawędziami. Ulubioną techniką stosowaną w jego pracowni był tzw. Bologneser Grund (efekt porcelany), też „miërmul”, do którego wykorzystywano proszek gipsowy otrzymany ze specjalnego kamienia alpejskiego. Rzeźba Matki Boskiej została wkomponowana w ołtarz wykonany w stylu neogotyckim, który nawiązywał do wzorów średniowiecznych. W trójosiowym ołtarzu bocznym złożono elementy stosowane w architekturze gotyckiej, takie jak ażurowe wieżyczki zwieńczone pinaklami, dekorujące je kwiatony oraz żabki, łuki ostre, wimpergi czy maswerki.
Bardzo dobry.
Rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem wraz z całym ołtarzem bocznym powstała do nowo wybudowanego kościoła Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Krzeszowie około 1903 roku w pracowni tyrolskiego rzeźbiarza Ferdinanda Stuflessera. Fundatorem dzieła był wieloletni proboszcz parafii w Krzeszowie ksiądz Michał Bochenek.
Maria Działo, "Matka Boska z Dzieciątkiem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-z-dzieciatkiem-6