Anioł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Lanckorona
Miejscowość
Skawinki
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kalwaria Zebrzydowska
Parafia
Parafia Św. Joachima w Skawinkach
Tagi
rzeźba XVIII wieku
Miejsce przechowywania
belka tęczowa
Identyfikator
DZIELO/06686
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno, rzeźbione, polichromowane, złocone, srebrzone
Wymiary podstawowe
wysokość – 51 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Figura anioła, wolnostojąca, ustawiona na belce tęczowej. Powstała w XVIII wieku, lewe skrzydło dosztukowane w XIX wieku. Pierwotnie była ustawiona nad bramką ołtarza głównego.

Opis

Pełnoplastyczna figura uskrzydlonego anioła ustawiona na niskim prostopadłościennym cokole. Anioł ukazany frontalnie na niebieskiej chmurze o silnie, esowato wygiętej sylwetce z głową uniesioną do góry, z prawą ręką złożoną na piersi, lewą ugiętą w łokciu uniesioną do góry. Twarz owalna o pełnych policzkach z drobnymi ustami i wyraźnie zaznaczonym podbródkiem. Włosy średniej długości, bujne, brązowe, zasłaniające uszy. Ubrany jest w złoconą tunikę z rękawami podwiniętymi do wysokości łokci, odsłaniającą prawą nogę. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, skrzydła srebrzone, suknia złocona, cokół i chmura malowane na niebiesko.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety nieznana jest atrybucja rzeźby. Anioły często pojawiają się na kartach Pisma Świętego, np. we fragmencie hymnu „Gloria in excelsis Deo”, zwanym też popularnie hymnem anielskim, który według Ewangelii św. Łukasza miał być śpiewany przez anioły podczas narodzin Chrystusa (Łk 2, 14). Istoty te zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń lub stopy ubrane w rzymskie sandały. U ramion posiadają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Według Molanusa, kontrreformacyjnego katolickiego teologa, z którego poglądów na temat chrześcijańskiej ikonografii często czerpali nowożytni artyści, pas przewiązujący anioły oznacza duchową gotowość do posług, powściągliwość i czystość. Misję posłańców najlepiej odzwierciedla również polskie tłumaczenie greckiego słowa „aggelos”, czyli „poseł”. Figura została niestety silnie przemalowana, przez co mało widoczne są jej osiemnastowieczne cechy.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Figura silnie przemalowana.

Streszczenie

Niestety nieznana jest atrybucja rzeźby. Anioły zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń lub stopy ubrane w rzymskie sandały. U ramion posiadają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Misję posłańców najlepiej odzwierciedla również polskie tłumaczenie greckiego słowa „aggelos”, czyli „poseł”.

Bibliografia

Moisan-Jabłońska Krystyna, "Obrazowanie walki dobra ze złem", Kraków 2002

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Karta inwentarzowa figurki anioła, oprac. Konopka Irena, 1974.

Jak cytować?

Maria Działo, "Anioł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/aniol-10

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności