Obraz po raz pierwszy został wymieniony w inwentarzu paczółtowickiej świątyni spisanym w 1833 roku, w którym zanotowano: „Obraz przy oknach S. Antoniego na płótnie malowany w ramach czerwonych”. Omawiane dzieło zostało odnowione w 1851 roku przez Wojciecha Dembowskiego, pozłotnika i malarza, o czym informuje napis zamieszczony na odwrocie obrazu. Prawdopodobnie podczas tych prac obraz przycięto (pierwotnie był większy), przemalowano tło oraz zdublowano płótno, na którym został namalowany, a także wymieniono ramę. Zapewne w tym kształcie obraz służył jako zasuwa w ołtarzu św. Józefa. Następnie w bliżej nieokreślonym czasie został wymontowany z ołtarza i umieszczony w kruchcie pod wieżą kościoła. W 1996 roku w Krakowie poddano go ponownej konserwacji przez profesor Akademii Sztuk Pięknych Małgorzatę Schuster-Gawłowską. W trakcie prac obraz oczyszczono, usunięto dziewiętnastowieczne przemalowania oraz oprawiono w nową ramę.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta ujęty profilowaną, złoconą ramą. W centrum kompozycji, na tle rozległego, górzystego pejzażu przedstawiony św. Antoni Padewski trzymający na ręku Dzieciątko Jezus. Święty ukazany frontalnie, w pozycji stojącej z głową zwróconą w trzech czwartych w lewo. Ubrany w brązowy habit franciszkański przepasany sznurem (cingulum), z przewieszonym u pasa różańcem. Stopy obute w brązowe sandały. Święty przedstawiony jako mężczyzna o okrągłej twarzy z pełnymi, zaróżowionymi policzkami, o dużych, ciemnych oczach oraz długim, prostym nosie. Głowa z tonsurą okolona nimbem. W prawym ręku postać trzyma kwiat białej lilii; w lewym podtrzymuje zamkniętą księgę, na której znajduje się Dzieciątko Jezus. Chrystus ukazany w postawie siedzącej, zwrócony w trzech czwartych w prawo. Ukazany jako jasnowłose, pulchne dziecko o jasnej karnacji z wyraźnie zaznaczonym rumieńcem. Oczy duże, nos prosty, usta lekko uśmiechnięte. Głowa otoczona nimbem. Biodra przepasane białą tkaniną. Dzieciątko wznosi prawą rękę w geście błogosławieństwa, w lewej trzyma kulę ziemską. Tło kompozycji stanowi rozległy, górzysty pejzaż z widoczną w oddali sylwetą miasta i płynącą rzeką. Powyżej niebo zasnute białymi obłokami. Na odwrociu obrazu napis „Ołtarz S(więtego) Józefa odnowiony kosztem Pana Józefa Mianowskiego 1851” oraz „Ten Obraz z Ramą Odnowiony na Honor S Antoniego dnia 15 Grudnia 1851. Woj(ciech) Dembowski, Malarz i Pozłotnik m.p. O.M.K.”
Obraz przedstawiający św. Antoniego Padewskiego to dzieło o nieustalonym pochodzeniu i autorstwie. Powstał najpewniej w XVIII wieku, zapewne w warsztacie jednego z małopolskich malarzy. Święty Antoni Padewski żył na przełomie XII i XIII wieku. Urodzony w Lizbonie jako Ferdynand Bullone, wstąpił do zakonu kanoników regularnych św. Augustyna, a następnie za zgodą zakonnych przełożonych do franciszkanów, przyjmując imię Antoni. Działał jako ludowy kaznodzieja na terenie północnych Włoch, wykładał filozofię na Uniwersytecie Bolońskim. Jest uważany za pierwszego profesora wywodzącego się z zakonu franciszkanów. W ikonografii przedstawiany jest najczęściej w brązowym habicie franciszkańskim z symbolem czystości – lilią oraz Dzieciątkiem Jezus siedzącym na księdze lub bezpośrednio na ręku świętego – na pamiątkę wizji, jakiej miał doświadczyć podczas kontemplacji Pisma Świętego.
Obraz przycięty i ponownie oprawiony, płótno zdublowane. Odnawiany w 1851 roku przez malarza i pozłotnika Wojciecha Dembowskiego oraz w 1996 roku w Krakowie przez profesor Małgorzatę Schuster-Gawłowską.
Obraz przedstawiający św. Antoniego Padewskiego to dzieło o nieustalonym pochodzeniu i autorstwie. Powstał najpewniej w XVIII wieku, zapewne w warsztacie jednego z małopolskich malarzy. Dzieło zostało po raz pierwszy wymienione w inwentarzu paczółtowickiej świątyni spisanym w 1833 roku. W 1851 roku obraz został odnowiony przez malarza i pozłotnika Wojciecha Dembowskiego i prawdopodobnie umieszczony na zasuwie ołtarza św. Józefa. W tym czasie obraz przycięto, przeoprawiono oraz przemalowano jego tło. Dokonane wtedy zmiany usunięto podczas konserwacji dzieła przez Małgorzatę Schuster-Gawłowską w 1996 roku. Obraz przedstawia św. Antoniego zgodnie z tradycyjną ikonografią tej postaci: w brązowym habicie franciszkańskim z atrybutami w postaci kwiatu białej lilii oraz Dzieciątkiem Jezus siedzącym na księdze.
Justyna Kuska, " Św. Antoni Padewski", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-antoni-padewski