Niewielki ołtarz przyścienny, architektoniczny o formach neogotyckich, trójosiowy, jednokondygnacyjny, ustawiony na niskim cokole. Tabernakulum w formie prostopadłościennej skrzynki, ujęte złoconymi kolumienkami wspierającymi gzyms. Drzwiczki w kształcie stojącego prostokąta z płaskorzeźbioną dekoracją mi.n. z motywem czwórliścia. Nastawa ujęta w osi głównej zdwojonymi smukłymi, kolumienkami o złoconych trzonach, dźwigających ostrołukową arkadę i pinakle na osi kolumn. W polu obraz w kształcie stojącego prostokąta z przedstawieniem św. Jana Pawła II, poniżej wąskie płyciny z malowaną roślinną dekoracją na zielonym tle. Osie boczne nieco niższe, znacznie węższe z ostrołukowymi płycinami w polach ujętymi kolumienkami. W płycinach malowana dekoracja roślinna; w zwieńczeniach pinakle z czołgankami i kwiatonami. W zwieńczeniu wimperga wypełniona maswerkiem z motywem wieloliścia oraz rybiego pęcherza. U szczytu pinakiel z kwiatonem. Struktura malowana na kolor ciemnobrązowy, profilowania złocone i malowane na kolory niebieski oraz zielony, ornamenty złocone, płyciny malowane na czerwono i zielono.
Ołtarz boczny powstał do nowo wybudowanego kościoła Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Krzeszowie w pierwszej ćwierci XX wieku w pracowni tyrolskiego rzeźbiarza Ferdinanda Stuflessera. W świątyni oprócz tego ołtarza bocznego znajdują się inne dzieła Stuflessera, tj. ołtarz główny i dwa ołtarze boczne wraz z wystrojem rzeźbiarskim oraz płaskorzeźbione stacje drogi krzyżowej. Dokumenty źródłowe przekazują informacje tylko o zamówieniu tych trzech ołtarzy. Jednakże zastosowane motywy ornamentalne, malowane stylizowaną wicią roślinną płyciny i inne detale architektoniczne wskazują, że omawiany ołtarzyk wykonano również w pracowni tyrolskiego artysty, a obraz św. Jana Pawła II wstawiono później. Ferdinand Stuflesser prowadził jeden z wiodących warsztatów w Gröden, który założył w 1875 roku, prawdopodobnie po swoim powrocie z Monachium, gdzie studiował pod kierunkiem Josefa Knabla. Stuflesser nie aspirował do projektowania i wykonywania indywidualnych dzieł artystycznych, lecz próbował przekazać ekspresję i ducha religijnego pod wpływem stylu nazarejskiego. Precyzja detalu była o wiele ważniejsza niż swoboda tworzenia, a użycie w tym celu pomocy technicznych było zrozumiałe i uzasadnione. Do malowania ornamentów używał szablonów. Ołtarz jest wykonany stylu neogotyckim, który nawiązywał do wzorów średniowiecznych – gotyckich, powielając dawne formy oraz ornamenty i komponując je w nową całość.
Dobry.
Ołtarzyk powstał do nowo wybudowanego kościoła Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Krzeszowie w pierwszej ćwierci XX wieku w pracowni tyrolskiego rzeźbiarza Ferdinanda Stuflessera. Choć w dokumentach źródłowych nie odnotowano informacji o zakupie tego ołtarza zastosowane motywy ornamentalne, malowane stylizowaną wicią roślinną płyciny i inne detale architektoniczne wskazują, że omawiane dzieło wykonano w pracowni tyrolskiego artysty, a obraz św. Jana Pawła II wstawiono później.
Maria Działo, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-69