Figury czterech ewangelistów były częścią wystroju ołtarza głównego od momentu jego budowy w latach 1862-1863. Ołtarz uległ spaleniu w 1974 roku, a jego odbudowę w 1979 roku nadzorował Mirosław Mąka. Trudno określić wielkość spowodowanych pożarem zniszczeń oraz to, czy rzeźby zostały gruntownie odnowione, czy wykonano ich wierne kopie.
Rzeźba pełna, postać umieszczona na cokole przedstawiająca św. Marka Ewangelistę. Święty ukazany jest w pozycji stojącej, frontalnie, w kontrapoście, z prawą nogą zgiętą w kolanie i głową skierowaną na wprost. Prawą rękę przyciska do piersi, trzymając pióro, lewą przytrzymuje zamkniętą księgę. Święty ma pociągłą twarz o szeroko otwartych, niebieskich oczach, długim nosie i małych ustach, okoloną zwiniętymi w pukle włosami zakrywającymi uszy i formującymi lok nad czołem oraz wąsy i krótką brodę. Ubrany jest w jasnobrązową suknię lamowaną przy krawędziach złotem oraz w zielony, podbity czerwienią i lamowany złotem płaszcz przechodzący przez prawy bark i otaczający lewe biodro, układający się w głębokie fałdy. Stopy bose. Przy lewej nodze świętego widoczny fragment niewielkiej postaci lwa. Polichromia w partiach ciała naturalistyczna.
Święty Marek był uczniem św. Piotra, od którego przyjął chrzest, i któremu towarzyszył w podróżach misyjnych. Był pierwszym biskupem Aleksandrii, zginął śmiercią męczeńską. Towarzyszący mu w przedstawieniach lew nawiązuje do początku zapisanej przez niego Ewangelii, w której porównuje głos św. Jana Chrzciciela do ryku lwa oraz do wyobrażeń z wizji proroka Ezechiela (Ez 1, 4-12) i św. Jana (Ap 4, 6-8) interpretowanych jako symbole czterech ewangelistów. Zgodnie z powszechnym zwyczajem został przedstawiony z księgą.
Figury czterech ewangelistów charakteryzuje uproszczona, schematyczna forma, czerpiąca wciąż z tradycji barokowej, co można rozpoznać po sposobie formowania szat – głównie obszernych, udrapowanych i wywiniętych płaszczy. Nie najwyższy poziom wykonania widoczny zwłaszcza w sposobie kształtowania twarzy oraz dłoni, zapóźniona forma oraz konwencjonalne ujęcia przekonują, iż rzeźby są przykładem produkcji prowincjonalnej. Możliwe również, że subtelności wyrazu pozbawiła je ostatnia konserwacja.
Liczne ślady po drewnojadach, zwłaszcza z tyłu rzeźby.
Figury czterech ewangelistów były częścią wystroju ołtarza głównego od momentu jego budowy w latach 1862-1863. Ołtarz uległ spaleniu w 1974 roku i został odbudowany w 1979 roku. Trudno określić, czy rzeźby zostały gruntownie odnowione, czy wykonano ich wierne kopie. Charakteryzuje je uproszczona, schematyczna forma, czerpiąca wciąż z tradycji barokowej.
Agata Felczyńska , "Św. Marek ", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-marek-1