Ołtarz główny powstał podczas budowy kaplicy w latach 1862-1866. Znajduje się w nim słynąca łaskami kopia obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej namalowana przez Błażeja Luksa z Częstochowy i ofiarowana w 1868 roku przez Franciszkę Witkowską, zasłaniana obrazem przedstawiającym Marię z rodzicami.
Nastawa ołtarzowa architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna, z bramkami, na cokole. Mensa skrzyniowa z dekorowanym antepedium. Nastawa na wysokim, pięciodzielnym cokole, którego druga i czwarta część są wysunięte do przodu. Pole główne ujęte parą pilastrów za dwiema parami kolumn dekorowanych do jednej trzeciej wysokości motywami złożonymi z ornamentów roślinnych z kaboszonami pośrodku, o kapitelach kompozytowych, dźwigających imposty i gzyms wyłamany do przodu. Środkowa para wysunięta przed lico ołtarza, zwieńczona trójkątnym przyczółkiem z kartuszem herbowym utworzonym z małżowiny z monogramem maryjnym pośrodku. Pole główne z obrazem Marii z rodzicami wymiennie z wizerunkiem Matki Boskiej Częstochowskiej i Matki Boskiej Fatimskiej w szerokiej, ażurowej, złoconej ramie.
Zwieńczenie przyjmuje kształt glorii promienistej, w której centrum znajduje się gołębica w otoczeniu obłoków adorowana przez dwa anioły wspierające się na belkowaniu; na zewnętrznych fragmentach belkowania wazony płomieniste.
Na bramkach przeprutych łukiem podkowiastym i zwieńczonych trójkątnym przyczółkiem posadowione na cokołach figury św. Kazimierza po lewej i św. Jana z Kęt po prawej.
Nastawa marmoryzowana na kolor szary, płyciny na kolor beżowy, kolumny i niektóre detale na bordowo, większość detali ornamentyki złocona. Polichromia rzeźby w partiach ciała naturalistyczna.
Ołtarz główny kaplicy Narodzenia Najświętszej Marii Panny został oparty na schemacie aediculi, w której dwie pary kolumn na wysokich cokołach podtrzymują wyłamujące się belkowanie dźwigające przyczółek i flankują prostokątny obraz. Kolumny wewnętrzne zostały znacząco wysunięte do przodu. Opisany schemat kompozycyjny ma włoskie pochodzenie. Występuje w bardziej rozbudowanych ołtarzach rzymskich kościołów, m.in. w kościele S. Agostino, którego retabulum powstało zapewne według projektu Orazia Torrianiego. Schemat pojawiał się w polskiej sztuce XVII wieku, w ołtarzu głównym katedry wawelskiej, który stał się wzorem dla wyposażenia kościołów zlokalizowanych w mniejszych miejscowościach, np. dla ołtarza głównego kościoła w Bolechowicach. W Ślemieniu pojawia się dziewiętnastowieczne nawiązanie do tej tradycji. Ołtarz ma czytelną strukturę, jest bogato dekorowany i zróżnicowany kolorystycznie. Świadomie nawiązano tu do najlepszych wzorów sztuki baroku, co czyni go dobrej klasy dziełem neobarokowym.
Dobry.
Ołtarz główny kaplicy Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Ślemieniu został wykonany w czasie budowy tejże między rokiem 1862 a 1866. Strukturą i kolorystyką nawiązuje do rzymskich wzorów doby baroku, co czyni go interesującym dziełem neobarokowym.
Agata Felczyńska, "Ołtarz główny Matki Boskiej Częstochowskiej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-matki-boskiej-czestochowskiej