Jasna Górka była dawniej znana pod nazwą Kumorkowe Gronie. Od XIV wieku znajdowała się tutaj figura Matki Boskiej, około XVII wieku zbudowano pierwszą kaplicę. Mimo że w 1623 roku rodzina Komorowskich sprowadziła do kościoła parafialnego w leżącym niedaleko Rychwałdzie obraz Matki Boskiej, który słynął cudami, ludzie nie przestali korzystać z kaplicy. Ostatecznie kaplica została zburzona i dopiero w XIX wieku na jej miejscu Józef Pochopień, mieszkaniec Ślemienia, ufundował i ustawił figurę Matki Boskiej, którą można oglądać do dziś. W dziewięćsetlecie chrztu Polski, w latach 1862-1866, ksiądz Antoni Antałkiewicz wraz z wiernymi wybudowali kaplicę, zachowując figurę Matki Boskiej. Budowla została poświęcona 12 września 1866. Z uwagi na rosnącą liczbę wiernych i pielgrzymów proboszcz zaczął rozbudowywać kaplicę, dzieło dokończył jego następca – ksiądz Tomasz Czapela. Poświęcenie rozbudowanej kaplicy odbyło się w 1889 roku. Kolejny proboszcz Franciszek Krupa, który pełnił posługę w latach 1895-1933, zbudował pod kościółkiem grotę, do której spływa woda z cudownego źródełka. Ustawił w niej figurę Matki Boskiej Niepokalanego Poczęcia. W latach pięćdziesiątych XX wieku kościół został wyremontowany po zniszczeniach wojennych. W latach 1957-1958 malarz Jerzy Strużyna z synem, Ślązacy, wykonali polichromię wnętrza ze scenami z życia Matki Boskiej.
W 1967 roku zmieniono wezwanie kaplicy z Najświętszego Imienia Marii na Narodzenia Najświętszej Marii Panny. W ołtarzu głównym znajduje się słynąca łaskami kopia obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, ofiarowana w 1868 roku przez Franciszkę Witkowską z Częstochowy, zasłaniana obrazem przedstawiającym Marię z rodzicami.
Kościół murowany, orientowany, z półkoliście zamkniętym prezbiterium, niewielką zakrystią od północy, z przedsionkiem i wieżą od zachodu. Budynek trójnawowy, trójprzęsłowy, z nawą główną szerszą od bocznych, oddzieloną filarami, ze sklepieniem zwierciadlanym. Prezbiterium oddzielone łukiem tęczowym, dwuprzęsłowe, nakryte sklepieniem żaglastym z gurtami. Od zachodu chór muzyczny wsparty na ściankach i filarach przechodzących w pilastry. Ściany artykułowane płaskimi pilastrami. Ściany, podpory oraz sklepienie pokryte polichromią.
Między pilastrami naw bocznych oraz po obu stronach ołtarza okna w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego półkoliście. Dwa mniejsze okna w przedsionku, po jednym w drugiej i trzeciej kondygnacji wieży od zachodu, w czwartej kondygnacji z czterech stron. Główne drzwi od wschodu, boczne od północy, kolejne do północy do zakrystii.
Fasada kościoła trójosiowa, czterokondygnacyjna, z wieżą na osi. Osie wydzielone są lizenami na narożach występu wieży, kondygnacje artykułowane otworami. Do wejścia prowadzą drzwi w kształcie stojącego prostokąta w niszy zamkniętej łukiem koszowym, w drugiej kondygnacji balkon, w którym na tle okna figura Marii. W osiach bocznych wąskie okna w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego półkoliście. Kondygnacje oddzielone niezbyt wydatnym gzymsem. Dwie górne kondygnacje przeprute oknami, w ostatniej kondygnacji wieża przechodzi w ośmioboczną. Tynkowane ściany boczne naw oraz prezbiterium artykułowane murowanymi z kamienia lizenami, pomiędzy którymi są okna umieszczone we wnękach. Nawa główna oraz kruchta nakryte dachami dwuspadowymi, prezbiterium dwuspadowym zamkniętym półkoliście. Wieża zwieńczona hełmem w formie ostrosłupa z trójkątnymi wycięciami powyżej okien ostatniej kondygnacji. Pod kościołem znajduje się wymurowania z kamienia grota, do której spływa woda ze słynącego cudami źródła. W grocie ustawiono figurę Matki Boskiej.
Całe wyposażenie pochodzi z drugiej połowy XIX wieku.
Kaplica Narodzenia Najświętszej Marii Panny jest budowlą o prostych formach architektonicznych, której części są jasno wydzielone, a wnętrze i elewacje zewnętrzne klarownie artykułowane. Nawiązuje do klasycznych wzorów i jest przykładem późnego stylu józefińskiego, który wykształcił się na terenach Galicji w architekturze tworzonej za rządów monarchii habsburskiej. Charakter budowli został określony przepisami wynikającymi z wprowadzonej przez Józefa II reformy kościelnej, która miała na celu stopniowe ograniczenie autonomii Kościoła. Zapewniano finansowanie, jednak zalecano oszczędność, którą osiągano upraszczając formę, kładąc nacisk na funkcjonalność oraz ograniczając wyposażenie i dekorację budowli. Korzystano z powtarzalnych projektów. Cechami należącymi do stylu józefińskiego, które ujawniły się w bryle ślemieńskiej kaplicy, są: prosty układ z wieżą na osi, pozbawiona ozdób fasada podzielona jedynie lizenami i niewielkimi oknami, płaskie sklepienie i dekoracja wnętrza polichromią bez użycia kosztowniejszych technik takich jak stiuk. Ślemieńska kaplica ma trzy nawy, choć zalecano raczej budowanie kościołów jednonawowych.
Dobry.
Kaplica Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Ślemieniu została wybudowana w latach 1862-1866. Jest przykładem późnej architektury stylu józefińskiego. Całe jej wyposażenie pochodzi z drugiej połowy XIX wieku.
Agata Felczyńska, "Kaplica Narodzenia Najświętszej Marii Panny na Jasnej Górce", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/kaplica-narodzenia-najswietszej-marii-panny-na-jasnej-gorce