Figura została wykonana w zakładzie Kazimierza Mieczysława Chodzińskiego w Krakowie w 1895 roku i ustawiona na ołtarzu bocznym Matki Boskiej z Lourdes, który sprowadzono do kościoła w Bieńkówce w 1796 roku z kościoła św. Norberta w Krakowie. W kronice parafialnej pod datą 1895 odnotowano zakup rzeźby: „I dwie statuy z aksamitnemi myszami do małych ołtarzy, tj. Serca Pana Jezusa i Najświętszej Maryi panny z Lourdes — ostatnia kupiona przez Ks. Szewczyka, a pierwsza z obydwoma myszami kupiona przez Józefa i Agatę Pająków z Bieńkówki za 150 zł, a druga 100 zł”. Wydarzenie to zrelacjonował również ksiądz Józef Bylica w liście do Prezydium Biskupiego w Krakowie z 22 czerwca 1895: „2 poboczne [ołtarze] w bieżącym miesiącu do porządku przyprowadzone; jeden Serca PJ. a drugi N. Maryi P. z Lourdes. Figury w obydwóch wykonane zostały z prawdziwym gustem w zakładzie artystycznym P. Chodzińskiego w Krakowie i pozyskały też całkowicie uznanie i zadowolenie tak swoich, jak i obcych”.
Rzeźba z przedstawieniem Matki Boskiej z Lourdes, ukazana frontalnie w postawie stojącej, z rękami złożonymi w geście modlitwy, z głową delikatnie uniesioną do góry. Matka Boska ubrana w jasnoróżową suknię, obwiedzioną na brzegach złotymi lamówkami, przewiązaną w talii złotym pasem z błękitną szarfą i jasnozielony płaszcz założony na głowę i spływający delikatnymi falami wzdłuż całej postaci, na brzegach obwiedziony złotą lamówką. Twarz owalna z długim i wąskim nosem, z wyraźnie zaznaczonym podbródkiem, ze wzrokiem skierowanym do góry, z zarumienionymi policzkami; na głowie korona w typie zamkniętym. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna.
Kult Matki Boskiej z Lourdes rozwinął się po objawieniach adresowanych do Berndetty Soubirous w grocie Massabielle koło Lourdes, w 1858 roku. Stworzenie wizerunku Matki Boskiej zlecono artyście Josephowi-Hugus Fabischowi, który wykonał rzeźbę w białym marmurze karraryjskim na podstawie opisów wizjonerki. Rezultat prac Fabischa rozczarował jednak Bernadettę, a następnie i samego artystę. Mimo to, figurę umieszczono w grocie i w krótkim czasie stała się najczęściej rozpowszechnianym wizerunkiem „Pięknej Pani”. Wzorowana na dziele Fabischa rzeźba w kościele w Bieńkówce jest jednym z wielu przykładów popularności tego przedstawienia. Została wykonana w zakładzie Kazimierza Mieczysława Chodzińskiego w Krakowie w 1895 roku, który popularnie nazywany był „fabryką statuetek kościelnych”. Chodziński (1861-1921) miał rzekomo wykonać sto figur dla kościoła Dominikanów w Krakowie oraz rzeźby dla katedr w Warszawie, Wrocławiu i Sandomierzu.
Stan zachowania dobry, rzeźba kompletna, niewielkie ubytki polichromii.
Rzeźba Matki Bożej z Lourdes została wykonana w zakładzie Kazimierza Mieczysława Chodzińskiego w Krakowie w 1895 roku i stanowi przykład najpopularniejszego wariantu ikonograficznego ukazania tego tematu w sztuce.
Maria Działo, "Matka Boska z Lourdes", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/matka-boska-z-lourdes