Figury czterech ewangelistów były częścią wystroju ołtarza głównego od momentu jego budowy w latach 1862-1863. Ołtarz uległ spaleniu w 1974 roku, a jego odbudowę w 1979 roku nadzorował Mirosław Mąka. Trudno określić wielkość spowodowanych pożarem zniszczeń oraz to, czy rzeźby zostały gruntownie odnowione, czy wykonano ich wierne kopie.
Rzeźba pełna umieszczona na cokole przedstawiająca św. Mateusza Ewangelistę. Święty ukazany jest w pozycji stojącej, frontalnie, w kontrapoście, z lewą nogą zgiętą w kolanie. W prawej ręce trzyma pióro, którym pisze w otwartej księdze przytrzymywanej lewą, głowę ma opuszczoną, wzrok kieruje na wykonywaną czynność. Ma pociągłą twarz o wąskim nosie i małych ustach, okoloną zwiniętymi w wyraźne loki włosami zakrywającymi uszy oraz wąsy i krótką brodę. Ubrany jest w granatową suknię lamowaną przy krawędziach złotem oraz w ciemnobrązowy, podbity beżowym materiałem i lamowany złotem płaszcz zakrywający nogi i plecy, układający się w głębokie fałdy. Stopy bose. Przy prawej nodze świętego widoczna niewielka, klęcząca ze złożonymi rękami postać ludzka o jasnych włosach, okryta złotym płaszczem. Polichromia w partiach ciała naturalistyczna.
Święty Mateusz, apostoł i ewangelista, był celnikiem w Kafarnaum. Legenda głosi, że był misjonarzem w Etiopii, gdzie poniósł męczeńską śmierć. Towarzyszący mu atrybut w postaci młodzieńca nawiązuje do początku spisanej przez niego Ewangelii, w której ukazany jest ziemski ród Jezusa oraz do wyobrażeń z wizji proroka Ezechiela (Ez 1, 4-12) i św. Jana (Ap 4, 6-8) interpretowanych jako symbole czterech ewangelistów. Zgodnie z powszechnym zwyczajem został przedstawiony z księgą.
Figury czterech ewangelistów charakteryzuje uproszczona, schematyczna forma, czerpiąca wciąż z tradycji barokowej, co można rozpoznać po sposobie formowania szat – głównie obszernych, udrapowanych płaszczy. Nie najwyższy poziom wykonania widoczny zwłaszcza w sposobie kształtowania twarzy oraz dłoni, zapóźniona forma oraz konwencjonalne ujęcia przekonują, iż rzeźby są przykładem produkcji prowincjonalnej. Możliwe również, że subtelności wyrazu pozbawiła je ostatnia konserwacja.
Dobry, niewielkie ubytki warstwa polichromii.
Figury czterech ewangelistów były częścią wystroju ołtarza głównego od momentu jego budowy w latach 1862-1863. Ołtarz uległ spaleniu w 1974 roku i został odbudowany w 1979 roku. Trudno określić, czy rzeźby zostały gruntownie odnowione, czy wykonano ich wierne kopie. Charakteryzuje je uproszczona, schematyczna forma, czerpiąca wciąż z tradycji barokowej.
Agata Felczyńska , "Św. Mateusz", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-mateusz-3