Malowane stacje drogi krzyżowej zostały zamówione w 1883 roku przez ówczesnego proboszcza Jacka Langera i wykonane w latach 1883-1884 przez Wojciecha Eljasza. Stacje VI-XI wykonał inny autor, dwie z nich zostały darowane przez Ludwikę Łuczywo w 1896 roku.
Obrazy w kształcie stojącego prostokąta, ujęte w drewnianą, złoconą i profilowaną ramą. Malowane przez dwóch artystów, stacje I-VI oraz XIII-XIV autorstwa Wojciecha Eljasza; stacje VII-XI – nieznanego malarza. I-VI, XIII-XIV to kompozycje wielopostaciowe, dynamiczne z powtarzającą się postacią ubranego w długą, błękitną tunikę Chrystusa o szczupłej, trójkątnej twarzy z dużymi, głęboko osadzonymi oczami. Tła pejzażowe, zaznaczone szkicowo. Kolorystyka ciepła z dominacją brązów i żółcieni, szaty postaci utrzymane w żywych kontrastowych barwach. Miękki modelunek światłocieniowy. Obrazy sygnowane w prawym dolnym rogu „Wojciech Eljasz 1883” lub „Wojciech Eljasz 1884”. Na odwrociu pisane cyframi rzymskimi oznaczenia numerów stacji. Stacja XIV, na odwrociu dodatkowo inskrypcja „Za staraniem X(iędza) Jacka Langera Proboszcza / w Wawrzeńczycach malowano w r(oku) 1883” VII-XI to kompozycje wielopostaciowe o podobnej dyspozycji płótna jak w obrazach wcześniejszych, analogiczna postać Chrystusa oraz tło. Postaci bardziej smukłe o innym typie fizjonomicznym; modelunek bardziej linearny z silnie zaznaczonym konturem. Kolorystyka ciepła, w partiach tła stonowana, na pierwszym planie żywsza, bardziej kontrastowa. Obrazy niesygnowane, na odwrociu cyframi arabskimi zaznaczony numer stacji. Na odwrociu stacji VII i VIII, dodatkowo inskrypcja „Ofiara 2ch obrazów / Ludwikowej Łuczywo w r(oku) 1896”.
Wojciech Eljasz, autor większości stacji drogi krzyżowej uczył się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w latach 1838-1843. Pracował jako nauczyciel rysunku, był również zaangażowany przy restauracji ołtarza Wita Stwosza z kościoła Mariackiego.
Malował obrazy o tematyce religijnej, znajdujące się w kościołach i klasztorach na ziemi krakowskiej, np. we Włosienicy, Kościelcu, Tenczynku, Sierotach, Koniuszy, Niegardowie, Wysocicach, Chochołowie Liszkach itd. Skomponował stacje drogi krzyżowej na dziedzińcu kościoła Reformatów w Sandomierzu (1843) i w kościele pw. Wszystkich Świętych w Babicach (1871). Te ostatnie są bardzo podobne do omawianych – kompozycja stacji I, V,VI, XIII została powtórzona w obu realizacjach.
Obrazy ze stacjami I-VI oraz XIII-XIV były malowane przez Wojciecha Eliasza z inicjatywy księdza Jacka Langera, proboszcza w Wawrzeńczycach. Obrazy ze stacjami: VII-VIII – ofiarowane kościołowi przez Ludwikę Łuczywo w 1896 roku. Pozostałe, malowane przez tego samego artystę, pozbawione inskrypcji, są niewiadomego pochodzenia.
Warstwa malarska pociemniała, spękana, płótno miejscowo zdublowane. Brak stacji XII – Ukrzyżowanie.
Stacje drogi krzyżowej wiszące na ścianach kościoła w Wawrzeńczycach zostały skomponowane ze scen figuralnych zajmujących większość przestrzeni płócien i ukazanych na tle sumarycznie przedstawionego pejzażu lub architektury. Stacje zostały (w większości) zamówione przez proboszcza Jacka Langera w 1883 roku, o czym informuje napis umieszczony na odwrociu ostatniej stacji i wykonane w latach 1883-1884 przez Wojciecha Eljasza. Stacje VI-XI wykonał inny autor, dwie z nich zostały darowane przez Ludwikę Łuczywo w 1896 roku.Kompozycja niektórych obrazów powtarza układ scen z wykonanej w 1871 roku realizacji dla kościoła w Babicach.
Agata Felczyńska , "Stacje drogi krzyżowej", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/stacje-drogi-krzyzowej-26