Rzeźba została wykonana między 1850 a 1860 rokiem do ołtarza, w którym się znajduje.
Rzeźba drążona na cokole przedstawiająca św. Piotra ukazanego w całej postaci, zwróconego nieznacznie w lewo. Święty prawą, zgiętą w łokciu ręką trzyma dwa złożone razem klucze, lewą podtrzymuje zamkniętą księgę z krzyżem na okładce. Ma owalną, szczupłą twarz z dużymi, szeroko otwartymi oczami, prostym nosem oraz wydatnymi zakolami; okalają ją ciemnobrązowe, krótkie, zaczesane do tyłu włosy. Święty ma krótką brodę oraz wąsy. Jest ubrany w kremową suknię z kołnierzykiem i długimi rękawami oraz czerwony płaszcz ze złotym podbiciem przerzucony przez prawe ramię, owijający się wokół lewego biodra. Tkanina płaszcza spływa do ziemi podłużnymi, równoległymi fałdami.
W partiach ciała polichromia naturalistyczna, płaszcz i atrybuty złocone.
Święty Piotr został ukazany w typowej konwencji ikonograficznej jako brodaty mężczyzna w długiej sukni trzymający w ręce dwa symboliczne klucze do królestwa niebieskiego. Święty w młodości był rybakiem i nosił imię Szymon. Został uczniem Jana Chrzciciela, apostołem, pierwszym następcą Chrystusa oraz pierwszym papieżem. W czasie prześladowań Nerona został ukrzyżowany, na własną prośbę głową w dół, ponieważ uważał, że nie jest godny umierać jak Chrystus.
Świątnicka rzeźba ukazuje go w statycznej pozie, z indywidualnie potraktowanym ujęciem twarzy i naturalnymi gestami rąk. Prawidłowo oddano proporcje ciała oraz fałdy szat. Rzeźbę cechuje poprawność formalna i stylistyczna.
W 2013 roku zaznaczono, że cały ołtarz wymaga prac konserwatorskich.
Przedstawienie św. Piotra umieszczone po prawej stronie ołtarza głównego zostało wykonane w latach 1850-1860. Jest przykładem poprawnej, dziewiętnastowiecznej rzeźby, która wypełniała licznie powstające w tym czasie ołtarze.
Agata Felczyńska, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-18