Św. Paweł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Jordanów
Miejscowość
Osielec
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Św. Apostołów Filipa i Jakuba
Tagi
miecz rzeźba XIX wieku św. Paweł
Miejsce przechowywania
ołtarz główny
Identyfikator
DZIELO/05047
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1840 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Waksmund
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 165 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Opis

Rzeźba pełna, przedstawiająca św. Pawła. Święty ukazany frontalnie, z lewą ręką uniesioną na wysokość pasa, z mieczem skierowanym ku dołowi w prawej. Twarz szeroka o delikatnie rzeźbionych rysach, długim nosie i zmarszczonych brwiach, okolona brodą w postaci drobnych fal. Włosy półdługie, brązowe, nieznacznie kręcone. Święty ubrany jest w zieloną suknię, sięgającą połowy łydek, ze złotą lamówką u szyi oraz szarfą w talii; przepasany diagonalnie czerwonym płaszczem, opadającym z lewego ramienia na prawą nogę. Na nogach ma wiązane i złocone sandały.
Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, detale stroju złocone, miecz złocony i srebrzony.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźba św. Pawła przedstawia cechy formalne charakterystyczne dla dziewiętnastowiecznego dzieła. Dzieło wykonał prawdopodobnie Andrzej Czesacz w 1840 roku. Artysta żył na przełomie XVIII i XIX wieku, był stolarzem i rzeźbiarzem, pochodził z Waksmundu. Jest autorem ołtarzy bocznych i ambony w Czarnym Dunajcu, ołtarza głównego w kościele w Osielcu oraz tabernakulum w kościele św. Jana Chrzciciela w Olszówce. Jego dzieła znajdują się również w Klikuszowej i Nowym Targu. Prace artysty zostały wysoko ocenione przez Józefa Łepkowskiego i Józefa Jerzmanowskiego: „wielkie tym utworom zalety przyznać należy”. Biografia artysty jest jednak jak dotąd mało znana. Święty Paweł został ukazany z tradycyjnym atrybutem: mieczem, którym został ścięty. Miecz był przypisywany apostołowi dopiero po XIII wieku, a więc pojawił się znacznie później, niż klucze u św. Piotra. Po drugiej stronie ołtarza znajduje się rzeźba św. Piotra, pochodząca z tego samego warsztatu rzeźbiarskiego.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Bardzo dobry, po konserwacji.

Streszczenie

Rzeźba św. Pawła została prawdopodobnie wykonana w 1840 roku przez Andrzeja Czesacza. Święty Paweł został ukazany z tradycyjnym atrybutem: mieczem, którym został ścięty. Po drugiej stronie ołtarza znajduje się rzeźba św. Piotra, pochodząca z tego samego warsztatu rzeźbiarskiego.

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Rèau Louis, "Iconographie de l’art chrètien", Paryż 1959
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Łepkowski Józef, Jerzmanowski Józef, "Ułamek z podróży archeologicznej po Galicyi odbytej w r. 1849. Okolica podkarpacka: obwód sądecki", Warszawa 1850
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982

Jak cytować?

Maria Działo, "Św. Paweł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-pawel-32

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności