Anioł

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
suski
Gmina
Maków Podhalański
Miejscowość
Maków Podhalański
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Parafia
Parafia Przemienienia Pańskiego (Sanktuarium Matki Bożej Opiekunki i Królowej Rodzin)
Tagi
rzeźba XIX wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny północny
Identyfikator
DZIELO/03894
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XIX wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 180 cm
Inne wymiary – podstawa: 30 x 30 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Rzeźba powstała w XIX wieku i została ustawiona na lewym ołtarzu bocznym.

Opis

Rzeźba drążona, przedstawiająca anioła z arma Christi w dłoniach. Figura ustawiona frontalnie z prawą nogą wysuniętą do przodu, z głową skierowaną w lewą stronę. W uniesionych po swojej prawej stronie dłoniach trzyma drabinę i koronę cierniową. Twarz szeroka z wysokim czołem, prostym nosem, wzrokiem skierowanym w dół i delikatnie rozchylonymi ustami. Włosy długie, brązowe z przedziałkiem pośrodku, opadające na ramiona. Anioł ubrany jest w czerwoną, długą szatę spodnią, silnie drapowaną, odsłaniającą prawą nogę, na niej ma założoną zieloną tunikę z białym kołnierzykiem, a na stopach pomarańczowe, rzymskie sandały. Polichromia naturalistyczna, skrzydła posrebrzane i pozłacane, atrybuty złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Anioły zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń lub stopy ubrane w rzymskie sandały. U ramion mają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Według Molanusa, kontrreformacyjnego katolickiego teologa, z którego poglądów na temat chrześcijańskiej ikonografii często czerpali nowożytni artyści, pas przewiązujący anioły oznacza duchową gotowość do posług, powściągliwość i czystość. Misję posłańców najlepiej odzwierciedla również polskie tłumaczenie greckiego słowa „aggelos”, czyli „poseł”. Anioły flankujące ołtarz w Makowie Podhalańskim trzymają w dłoniach narzędzia męki Pańskiej. Atrybuty te pojawiły się na obrazach w dłoniach aniołów już w średniowieczu. W tym przypadku podkreślają pasyjny charakter ołtarza, ale mają również wymiar symboliczny, dzierżący je w dłoniach aniołowie ukazują oręż do walki ze złem – arma Christi.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Stan zachowania dobry.

Streszczenie

Rzeźba powstała w XIX wieku i została ustawiona na lewym ołtarzu bocznym. Anioły zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. Mają bose stopy, które symbolizują gotowość spełnienia boskich poleceń lub stopy ubrane w rzymskie sandały. U ramion mają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce. Anioły flankujące ołtarz w Makowie Podhalańskim trzymają w dłoniach narzędzia męki Pańskiej.

Bibliografia

Moisan-Jabłońska Krystyna, "Obrazowanie walki dobra ze złem", Kraków 2002

Jak cytować?

Maria Działo, "Anioł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2021, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/aniol-7

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności