Ołtarz główny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Stryszów
Miejscowość
Łękawica
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wadowice Południe
Parafia
Św. Józefa Robotnika
Tagi
Najświętsze Serce Jezusa ołtarz główny św. Paweł św. Piotr Święta Rodzina
Miejsce przechowywania
prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/03582
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
pierwsza ćwierć XX wieku (po 1906 roku)
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie, snycerskie i rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Domena Publiczna

Opis

Ołtarz przyścienny, architektoniczny, trójosiowy z predellą i zwieńczeniem. Mensa prostopadłościenna, drewniana. Antepedium ujęte po bokach wysuniętymi przed lico lizenami z zakończonymi półokrągło płycinami. W polu o podziale architektonicznym – artykułowane złoconymi, kompozytowymi kolumienkami wspierającymi trójlistnie zakończone arkadki, w polu każdej dwie półkoliście zamknięte płyciny. Tabernakulum w formie prostopadłościennej skrzynki, flankowane ukośnie ustawionymi filarami wspierającymi profilowany gzyms. Drzwiczki wykonane z trybowanej, srebrzonej blachy; w polu środkowym z przedstawieniem głowy Chrystusa otoczonej gęstymi obłokami i promieniami, a dokoła ramą z wicią roślinną utworzoną z kiści winogron i kłosów zbóż. U spodu napis „TO JEST CIAŁO MOJE”. Na tabernakulum ustawiony jest tron wystawienia w formie prostopadłościennej aediculi, flankowany ukośnie ustawionymi kolumnami wspierającymi trójkątny szczyt. W polu prostokątna wnęka, zamknięta trójlistnie, o ściankach zdobionych motywem lilii heraldycznych. Po bokach tabernakulum ustawione dwie rzeźby klęczących aniołów.
Nastawa wsparta na wysokiej predelli, ujętej po bokach ażurowymi, akantowymi wolutami, pośrodku z dwiema lizenami wspierającymi podpory kondygnacji. W osiach predelli prostokątne płyciny, ozdobione w osiach bocznych rzeźbioną wicią roślinną. W polu środkowym kondygnacji głęboka, półkolista nisza mieszcząca obraz Świętej Rodziny, a na zasuwie obrazy Chrystusa Ukrzyżowanego i św. Józefa, obramowana płaskorzeźbioną ramą z liśćmi akantu; w podłuczu ażurowa akantowa dekoracja. Całość ujęta złoconymi kompozytowymi kolumnami, na których trzony w połowie wysokości nałożone są talerzyki. Kolumny dźwigają wysokie imposty oraz schodkowo przełamany gzyms. Ponad obrazem, w osi ołtarza znajdują się płaskorzeźbione główki anielskie o złoconych skrzydłach. Osie boczne o analogicznym układzie, arkady flankowane przez złocone kolumienki z figurami św. Piotra po lewej i św. Piotra po prawej stronie; zwieńczone pełnym belkowaniem – w partii fryzu symetryczny ornament o charakterze arabeskowym, gzyms dekorowany kimationem. Całość zwieńczona pinaklami zamkniętymi u góry złoconymi kwiatonami. Kondygnacja ujęta po bokach ażurowymi akantowymi uszami. Zwieńczenie flankowane złoconymi kolumienkami wspierającymi półkolistą arkadę oraz wyniesiony na osi szczyt ozdobiony pinaklami oraz w osi głównej krzyżem o trójlistnie zakończonych ramionach. W arkadzie ustawiona rzeźba Najświętszego Serca Pana Jezusa. Zwieńczenie ujęte po bokach ukształtowanymi w formę spływu uszami wypełnionymi płycinami z dekoracją akantową. Kolorystyka jasnobeżowa z elementami czerwieni, ornamenty i detale architektoniczne złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Ołtarz powstał zapewne w niedługim czasie po wybudowaniu świątyni, czyli po 1906 roku. Został wykonany w stylu eklektycznym z przewagą elementów neogotyckich i neorenesansowych. Struktura ołtarza opiera się zatem na wzorach wykształconych w różnych okresach stylowych. Nastawa posadowiona jest na predelli, która powstała w okresie gotyku i była charakterystyczna również dla nastaw manierystycznych. Retabulum nawiązuje do typu nastawy w formie łuku triumfalnego, której kształt połączony z gotycką predellą wpisywał się w proces przekształcania nastaw tryptykowych w dojrzały typ nastaw architektonicznych. Motyw łuku triumfalnego wywodzi się z architektury antycznej. Następnie był szczególnie popularny w nowożytnej sztuce włoskiej z charakterystycznym motywem tzw. serliany (nazwa terminu wywodzi się od włoskiego teoretyka architektury Sebastiana Serlio), w którym pole środkowe półkolistym zamknięciem wyłamywało się ponad belkowanie prostokątnych pół bocznych. Nastawę uzupełniają elementy architektoniczne charakterystyczne dla sztuki neogotyckiej (pinakle, kwiatony, trójlistnie zakończone arkady i in.). Źródła archiwalne nie ujawniły autora i fundatorów dzieła.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Ołtarz powstał zapewne w niedługim czasie po wybudowaniu świątyni, czyli po 1906 roku. Został wykonany w stylu eklektycznym z przewagą elementów neogotyckich i neorenesansowych. W polu głównym znajduje się obraz Świętej Rodziny z XVII wieku, na zasuwie obraz przedstawiający Chrystusa Ukrzyżowanego, a po bokach rzeźby św. Piotra (po lewej) i św. Pawła (po prawej). W zwieńczeniu, w półkolistej wnęce umieszczona jest figura Najświętszego Serca Pana Jezusa. Źródła archiwalne nie ujawniły autora i fundatorów dzieła.

Bibliografia

Natanek Piotr, "Informator Archidiecezji Krakowskiej 2000. Parafie i kościoły", Kraków 2000

Jak cytować?

Maria Działo, "Ołtarz główny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-52

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności