Ołtarz boczny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
bocheński
Gmina
Łapanów
Miejscowość
Łapanów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Tagi
sztuka XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ściana południowa nawy głównej
Identyfikator
DZIELO/03359
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
przed 1766 rokiem
Technika i materiał
drewno, techniki stolarskie i rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
szerokość – 240 cm
wysokość – 500 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

W aktach wizytacji z 1766 roku przepisanych do „Liber mobilium” widnieje informacja, że w kościele znajdują się trzy ołtarze, a w kaplicy bocznej dwa – Najświętszej Marii Panny i św. Anny. Prawdopodobnie przed 1766 rokiem warsztat Korneckich wykonał do kaplicy również drugie retabulum o cechach rokokowych razem z figurami dwóch biskupów (obecnie w ołtarzu naprzeciwko). W ołtarzu od początku znajdował się obraz św. Anny Samotrzeć z około 1614 roku. W 1841 roku proboszcz Wojciech Dybczak zamówił nowe antepedium do ołtarza św. Anny w kaplicy u malarza wielickiego Antoniego Madejskiego za 7 florenów. Retabulum było wymienione w opisie z 1854 oraz w inwentarzu kościoła z 1891 roku. Predellę zamontowano w nim wtórnie dopiero po 1900 roku, gdyż w tym roku wymieniona była w „Tece Konserwatorów Galicji Zachodniej” jako leżąca luzem w zakrystii. Być może podczas remontu kościoła na przełomie XIX i XX wieku ołtarz przeniesiono z kaplicy do nawy głównej. W 2010 roku podczas powodzi kościół w Łapanowie uległ zniszczeniu, w tym dolne partie wszystkich ołtarzy.

Opis

Nastawa ołtarzowa architektoniczna, jednoosiowa, jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Ołtarz drewniany, prostopadłościenny, mensa drewniana. Antepedium w profilowanej ramie, z malowanym krzyżem, kotwicą i gorejącym sercem, w otoczeniu kwiatów. Predella na na niskim cokole, flankowana dwoma pilastrami, dźwigającymi gzyms wieńczący, wyłamany w partii pilastrów i tabernakulum po środku. Trzony pilastrów dekorowane ornamentem okuciowym z kaboszonami. W polach pomiędzy nimi malowane półpostacie aniołów, u spodu parapet z przedstawieniem arma Christi. Lewa postać z palmą, prawa ze włócznią i sakiewką. Ukazane na złoconym tle z tłoczonym ornamentem roślinnym. Drzwiczki tabernakulum w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem kielicha z hostią z monogramen IHS, w glorii. Nastawa ujęta parą zdwojonych pilastrów zwróconych do wewnątrz, o kanelowanych trzonach i kapitelach kompozytowych dekorowanych rocaille'm. Podpory dźwigają fragmenty przerwanego belkowania i ćwierćkolistego, przerwanego przyczółka, na których siedzi para puttów. W polu środkowym płycina w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym nadwieszonym ujęta grubą ramą dekorowaną akantem z obrazem św. Anny Samotrzeć. W przyłuczach dwie uskrzydlone główki anielskie. Kondygnacja ujęta ażurowymi, akantowymi uszami. Zwieńczenie w formie stojącego prostokąta ujętego utworzonymi z rocaille'u i muszli spływami wolutowymi, zamknięte fragmentem gzymsu, na którym znajduje się szczyt utworzony z przeciwstawnie zwróconych wolut z anthemionem. W polu zwieńczenia obraz w formie stojącego prostokąta z przedstawieniem św. Józefa z Dzieciątkiem. Struktura ołtarza malowana na kolor jasnobrązowy, profile i ornamenty złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Ołtarz św. Anny, pierwotnie razem z figurami biskupów, najprawdopodobniej został wykonany przez warsztat Korneckich, którzy przed 1754 rokiem wybudowali również nowy ołtarz Najświętszej Marii Panny do kaplicy razem z figurami. Omawiany ołtarz reprezentuje najbardziej popularny w XVIII wieku typ aediculowy, mianowicie prostej jednokondygnacyjnej struktury ujętej parą podpór, ze zwieńczeniem. Jego pierwotna ornamentyka w partiach kapiteli czy też zwieńczenia jest rocaille'owa. Ornament ten występował w sztuce polskiej od drugiej do trzeciej ćwierci XVIII wieku, a nawet dłużej. W późniejszym czasie, prawdopodobnie podczas przebudowy dodano do ołtarza akantowe uszy, uskrzydlone główki anielskie i putta.
Pod względem architektonicznym ołtarz jest niezwykle zbliżony do potwierdzonych archiwalnie ołtarzy Korneckich w Chełmie. Retabula mają analogiczną konstrukcję nastawy ujętej kanelowanymi pilastrami dźwigającymi rozbudowane fragmenty belkowania i przerwanego przyczółka. Zwieńczenie ołtarza bocznego z Łapanowa architektonicznie różni się od tych z Chełmu, jakkolwiek one wszystkie kształtowane są ornamentalnie z wykorzystaniem muszli.
Piotr Kornecki był z wykształcenia malarzem i rzeźbiarzem. Razem ze swoim przyrodnim bratem Stanisławem, założyli w Gdowie warsztat stolarsko-rzeźbiarski i malarski. Z czasem pracowali w nim również synowie tego pierwszego oraz krewniacy mieszkający w tej wsi. Rodzinny warsztat Koreckich był szczególnie prężny w trzeciej ćwierci XVIII wieku, wykonując prace w wielu kościołach na terenie południowej Małopolski.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Liczne ubytki w partiach polichromii i złoceń, silne zabrudzenia.

Streszczenie

Ołtarz św. Anny został wykonany przed 1766 rokiem prawdopodobnie przez warsztat Korneckich. Pierwotnie razem z figurami dwóch biskupów znajdował się w kaplicy bocznej, a przed 1776 rokiem został przeniesiony do nawy kościoła. Po 1900 roku zamontowano w nim siedemnastowieczną predellę. Omawiany ołtarz reprezentuje najbardziej popularny w XVIII wieku typ aediculowy, mianowicie prostej jednokondygnacyjnej struktury ujętej parą podpór, ze zwieńczeniem. Jego pierwotna ornamentyka w partiach kapiteli czy też zwieńczenia jest rocaille'owa.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016
Spiechowicz-Jędrys Agnieszka, "Łapanów. Parafia św. Bartłomieja", Kraków 2006
Kopera Feliks, Lepszy Leonard, "Kościoły drewniane Galicyi Zachodniej, cz. 1", Kraków 1916

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-140

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności