Krucyfiks ufundowała rodzina Luxarowiczów z Wieliczki po 1718 roku. Umieszczono go w ołtarzu głównym, który również powstał po pożarze kościoła w 1718 roku z fundacji rodziny Grabowskich i Luxarowiczów z Wieliczki. Konsekrował go 28 sierpnia 1721 Adam Tarło biskup kijowski. Rzeźba została przemalowana przez artystę malarza Józefa Nawałkę w 1969 roku bez uzgodnienia z konserwatorem, dlatego podczas kolejnej konserwacji przemalowania te usunięto. Krucyfiks wraz z całym ołtarzem poddano konserwacji w 1993 roku.
Rzeźba przedstawia Chrystusa Ukrzyżowanego. Postać ukazana jest frontalnie o esowato wygiętej sylwetce, przybita do krzyża trzema gwoździami z nogami ugiętymi w kolanach. Głowa Chrystusa opada na prawe ramię. Sylwetka muskularna z wyraźnie zaznaczoną linią żeber i mostka. Twarz podłużna z niskim czołem, zamkniętymi oczami, długim i prostym nosem oraz wąskimi i lekko rozchylonymi ustami; okolona bujną brodą, zwiniętą na końcu w dwa symetryczne pukle. Długie, brązowe włosy opadają na plecy i prawe ramię, na głowie złota korona cierniowa. Na prawym boku — krwawiąca rana. Podobnie smużki krwi wypływają z ran po gwoździach. Perizonium złocone, silnie drapowane o mocno łamanych fałdach. W górnej części krzyża titulus w formie pionowej banderoli z napisem „IN/RI”. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna. Korona i perizonium złocone, titulus srebrzony. Krzyż prosty i gładki, malowany na brązowo.
Rzeźba przedstawia wysokiej klasy artystycznej dzieło powstałe po 1718 roku z fundacji rodziny Luxarowiczów z Wieliczki. Ciało Chrystusa zostało wyrzeźbione poprawnie pod względem anatomii. Figura kształtowana jest swobodnie z silnym skrętem sylwetki, wyrażającym ekspresję ujęcia. Dramatyzm sceny podkreślają na wpół otwarte usta Chrystusa ukazujące cierpienie lub moment śmierci Ukrzyżowanego. Ekspresji dzieła dodaje również ostro modelowane perizonium w silnie łamane draperie. Niestety nieznany jest autor dzieła. Krucyfiks umieszczony w polu głównym ołtarza reformackiego kościoła ściśle odpowiada tradycji zakonnej. Choć to statuty regulowały tak szczegółowe kwestie jak rodzaj użytego drewna do sporządzenia ołtarza, czy zalecały skromność wykonanych dzieł, nie poruszały jednak tematu ikonografii i doboru przedstawień. Zalecenia te regulowała właśnie tradycja zakonu franciszkańskiego nakazująca w polu głównym umieszczać krucyfiks, a po bokach postacie Matki Boskiej i św. Jana Ewangelisty lub świętych franciszkańskich. Postacie te zostały przedstawione w iluzjonistycznej dekoracji malarskiej na odwrociu ołtarza. Krucyfiks stanowi zatem wraz z pozostałą dekoracją ołtarza spójną całość odpowiadającą programowi ideowemu reformackiego ołtarza. Być może autorem rzeźby jest wykonawca ołtarza brat Modest Gronalewicz.
Dobry, krucyfiks po konserwacji.
Rzeźba przedstawia wysokiej klasy artystycznej dzieło wykonane po pożarze kościoła, który miał miejsce w 1718 roku. Ufundowała ją rodzina Luxarowiczów z Wieliczki. Być może autorem rzeźby jest wykonawca ołtarza brat Modest Gronalewicz. Krucyfiks umieszczony w polu głównym ołtarza reformackiego kościoła ściśle odpowiada tradycji zakonnej nakazujące pośrodku ołtarza umieszczać wizerunek Ukrzyżowanego.
Maria Działo, "krucyfiks", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krucyfiks-95