Adoracja Imienia Jezus

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Wieliczka
Miejscowość
Wieliczka
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Wieliczka
Parafia
Św. Klemensa
Tagi
adoracja malarstwo religijne malarstwo XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy południowy, zwieńczenie
Identyfikator
DZIELO/14740
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Technika i materiał
olej na płótnie (?)
Wymiary podstawowe
wysokość – orientacyjnie około 120 cm
Autor noty katalogowej
Agata Felczyńska
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Obraz został namalowany w XVIII wieku. Stanowił część wyposażenia kaplicy pw. Najświętszego Imienia Jezus. Przed rokiem 1862 wprawiono go w nowo powstały ołtarz Matki Boskiej Różańcowej.

Opis

Obraz w kształcie pionowego owalu. W centrum kompozycji Dzieciątko Jezus stojące na monogramie IHS, które lewą ręką przytrzymuje krzyż, a prawą, uniesioną do góry błogosławi. Ma okrągłą twarz i krótkie, jasne włosy, skośnie przez pierś i między nogami biegnie biało-czerwona szarfa, która rozwiewa się za jego plecami. Poniżej monogramu serce Jezusa otoczone koroną cierniową, z płomieniami. Przedstawienie adorowane przez dwa, symetrycznie klęczące anioły z kadzielnicami w rękach. Anioł z prawej strony spogląda w dół, anioł z lewej unosi wzrok w kierunku serca. Oba ubrane są w białe suknie z dużym dekoltem, o szerokich rękawach spiętych złotymi klamrami na wysokości łokci oraz ramion. Każdy ma narzucony niebieski płaszcz i rozpostarte, tonące w mroku skrzydła. Tło wypełniają skłębione chmury w złotobrunatnym odcieniu, które rozjaśniają się za postacią Dzieciątka.

Zarys problematyki artystycznej

Układ kompozycyjny obrazu z przedstawieniem Adoracji Imienia Jezus opiera się na schemacie opracowanym przez niderlandzkiego grafika Hieronima Wierixa (1553-1619). Wśród jego grafik, będących wzorami wykorzystywanymi później przez różnych artystów, można znaleźć kilka wersji przedstawiających Dzieciątko powyżej monogramu IHS i serca Jezusa. Ten typ przedstawienia stał się popularny wśród jezuitów oraz we wspólnotach zakonnych czczących Dzieciątko Jezus i wykorzystywany był także w XVIII wieku. O czasie powstania świadczą: delikatny sposób malowania i pastelowa, jasna kolorystyka oraz sposób ukazania aniołów o wydłużonych sylwetkach, ubranych w gęsto drapowane, ściśle przylegające do ciała suknie.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Obraz z przedstawieniem Adoracji Imienia Jezus został namalowany przez nieznanego artystę w XVIII wieku, na co wskazuje np. delikatny sposób malowania i pastelowa, jasna kolorystyka oraz sposób ukazania aniołów. Wzór, którym się posłużono widnieje już w szesnastowiecznych grafikach Hieronima Wierixa i był wykorzystywany przez kolejne wieki zwłaszcza w kręgu jezuitów oraz wspólnot czczących Dzieciątko Jezus.

Bibliografia

Kalwajtys Elżbieta, Ochniak Klementyna, "Kościół p.w. św. Klemensa w Wieliczce (architektura i wyposażenie)" , „Studia i Materiały do Dziejów Żup Solnych w Polsce” , s. 29-116
Mauquoy-Hendrickx Marie , "Les estampes des Wierix, vol. 1", Bruxelles 1978
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Jak cytować?

Agata Felczyńska, "Adoracja Imienia Jezus", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/adoracja-imienia-jezus

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności