Kościół Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Waksmund
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Świętej Jadwigi Śląskiej
Kościół
Świętej Jadwigi Śląskiej
Tagi
architektura XIX wieku architektura XXI wieku św. Jadwiga Śląska Waksmund
Identyfikator
DZIELO/10667
Kategoria
kościół
Ilość
1
Czas powstania
1887 rok, rozbudowa 2001 rok
Technika i materiał
piaskowiec, tynk cementowo-wapienny, dach: ocynkowana blacha
Autor noty katalogowej
Maria Działo-Nosal
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Parafia w Waksmundzie została po raz pierwszy wzmiankowana w dokumentach dotyczących dziesięciny papieskiej w roku 1350 pod nazwą „Wasniwdo”. W związku z tym jej powstanie datuje się na pierwszą połowę XIV wieku. Dnia 26 października 1519 biskup Jan Konarski za zgodą Zygmunta Starego przyłączył Waksmund do parafii w Nowym Targu, argumentując tę decyzję ubogim uposażeniem parafii: „Znając tedy [czytamy w dekrecie biskupim] stan kościołów parafialnych w Ostrowsku, Szaflarach, Waksmundzie i Długopolu, że z powodu szczupłości uposażenia wierni tychże parafii nie mogą utrzymać należycie kapłanów, którzy by ich otoczyli należną troską duszpasterską, z zaniedbania zaś tejże rodzi się wielkie niebezpieczeństwo dla zbawienia dusz [...] przeto tymi przyczynami przekonani, za wyraźną zgodą najjaśniejszego króla Polski Zygmunta jako kolatora tychże kościołów, powyższe kościoły parafialne niniejszym pismem przyłączamy i inkorporujemy do parafii Nowy Targ” [cytat za B. Kumor]. Jednak z powodu częstych wylewów Dunajca parafianie częściej uczęszczali do Ostrowska, niż do Nowego Targu. W związku z tym w 1608 roku wizytator, ksiądz Jan Januszowski, zlecił właśnie plebanom z Ostrowska opiekę duszpasterską nad kościołem w Waksmundzie. Z decyzją tą nie zgodził się pleban nowotarski, a sprawa trafiła do nuncjatury w Warszawie. Ostatecznie 17 lutego 1634 oficjał krakowski przyłączył Waksmund do parafii w Ostrowsku. O przynależności Waksmundu do Ostrowska wspomniano jeszcze w aktach wizytacji w 1641 roku, mimo że już w 1639 roku Waksmund ponownie został filią parafii w Nowym Targu. Rozwiązanie nastąpiło częściowo w 1874 roku, kiedy utworzono ekspozyturę parafii w samym Waksmundzie, choć kościół waksmundzki nadal podlegał pod probostwo nowotarskie. Pomimo deklaracji parafian dotyczącej budowy plebanii oraz utrzymania księdza i organisty, w 1877 roku Waksmund nadal nie otrzymał pozwolenia na erygowanie samodzielnej parafii. Ten stan zmienił się dopiero w 1966 roku, gdy ksiądz arcybiskup Karol Wojtyła nadał pełnię praw parafii waksmundzkiej.

Na przestrzeni dziejów wezwanie kościoła w Waksmundzie ulegało zmianie kilkakrotnie. Początkowo kościół nosił wezwanie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (akta wizytacji biskupiej z 1565 roku), a następnie Oczyszczenia Najświętszej Marii Panny (zapis w aktach wizytacji biskupiej z 1596). Pod tym wezwaniem zanotowano również jeden z ołtarzy znajdujących się w kościele na początku XVII wieku. Z kolei w aktach wizytacji biskupiej z 1608, a następnie w 1641 roku odnotowano kościół już pod tytułem Wszystkich Świętych. Dopiero od 1723 roku kościołowi nadano wezwanie Świętej Jadwigi Śląskiej.

Dokumenty związane z wizytacjami biskupimi wspominają ponadto o istnieniu przynajmniej trzech drewnianych świątyń w Waksmundzie, jednak szczegółowe informacje na temat tych budowli są skromne. Pierwsza, pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny była wzmiankowana w 1565 roku. W 1608 roku wizytator zwrócił uwagę na potrzebę jej renowacji. W 1639 roku zanotowano, że świątynia ta ze względu na wylewy Dunajca była już dwu- lub nawet trzykrotnie przenoszona. Następny kościół wybudowano na początku XVIII wieku. W 1723 roku tytułowano ją kościołem pod wezwaniem Świętej Jadwigi Śląskiej, choć sama konsekracja odbyła się nieco później. W tym czasie w ołtarzu głównym znajdował się wizerunek świętej. Można domniemywać, iż jest to ten sam obraz, który znajduje się w waksmundzkiej świątyni do dziś. Osiemnastowieczny kościół spalił się w 1808 roku, a przez następne lata jego funkcję sprawowała tymczasowa kaplica wystawiona tuż po pożarze. Funkcję dzwonnicy, na którym zawieszone były dwa dzwony sprawowało wówczas drewniane rusztowanie. W kaplicy znajdowały się cztery drewniane ołtarze. W ołtarzu głównym umieszczony był obraz św. Jadwigi, w jednej z nastaw bocznych – krzyż z figurą Chrystusa, a w pozostałych – obrazy Matki Boskiej. Tuż po pożarze mieszkańcy Waksmundu napisali list do proboszcza parafii nowotarskiej, aby wstawił się za nimi do władz w sprawie zezwolenia na odbudowę świątyni. Waksmundzcy parafianie prosili również, aby wikary z Nowego Targu nadal odprawiał mszę co kilka tygodni w ich kaplicy. Sytuacja ta nie uległa zmianie przez długi okres, ponieważ świątynię odbudowano dopiero w 1887 roku. Dwa lata później kościół konsekrował kardynał Albin Dunajewski. Wówczas była to budowla jednonawowa z trójbocznie zamkniętym prezbiterium oraz z wieżą. Wnętrze nakrywało sklepienie krzyżowe z gurtami, a ściany zdobiła polichromia Mieczysława, Jacka i Wacława Żubrowskich z Krakowa.

Pod koniec XX wieku podjęto decyzję o rozbudowie świątyni w Waksmundzie, której dotychczasowe rozmiary nie były wystarczające, aby pomieścić wszystkich wiernych uczestniczących w nabożeństwach. Inicjatorem i głównym koordynatorem tych działań był ówczesny proboszcz parafii, ksiądz Jan Kapusta. Projekt rozbudowy przygotował Lesław Manecki z Krakowa. Świątynię poszerzono o boczne nawy z pseudotranseptem, nową kaplicę od strony południowej i zakrystię od strony północnej, obie z osobnymi wejściami od zewnątrz. Rozbudowa zakończyła się w 2001 roku. Z poprzedniego wyposażenia świątyni zachowano witraże powstałe w 1953 roku w krakowskiej pracowni Stanisława Gabriela Żeleńskiego, które zainstalowano w nowych otworach okiennych naw bocznych oraz kaplicy. Przeniesiono także ołtarze, obrazy i rzeźby oraz chrzcielnicę. Nową polichromię wnętrza wykonali Bogusław Lorek i Tadeusz Gutkowski, absolwenci Akademii Sztuk Pięknych. Z kolei Tadeusz Hamejko wykonał rzeźbę Chrystusa Ukrzyżowanego, którą umieszczono w lewej nawie bocznej. W nowo wybudowanej kaplicy ustawiono tryptyk autorstwa Andrzeja Kapusty, a na ścianach w nawie głównej zawieszono stacje drogi krzyżowej tegoż artysty.

Opis

Kościół jest usytuowany pośrodku wsi Waksmund, na północ od głównej drogi z Łopusznej do Nowego Targu. Teren wokół niego jest otoczony żeliwnym płotem na kamiennej podmurówce. Na plac kościelny, od strony północno-wschodniej prowadzi murowana, otynkowana brama, nakryta dwuspadowym daszkiem z rzeźbą św. Michała Archanioła umieszczoną we wnęce nad arkadą od strony zewnętrznej.

Kościół jest orientowany. Bryłę świątyni tworzy trójnawowy korpus (przed rozbudową jednonawowy) z pseudotranseptem, węższe prezbiterium zakończone trójbocznie i wieża od zachodu. Główne wejście do świątyni prowadzi od strony zachodniej poprzez obszerną kruchtę rozbudowaną na szerokość całego kościoła z trójprzęsłową arkadą pośrodku. Osobne wejścia znajdują się od strony południowej poprzez niewielki przedsionek kaplicy oraz od strony północnej poprzez drzwi do zakrystii. Kaplica i zakrystia umieszczone są na zakończeniu naw bocznych od strony wschodniej. Wnętrze świątyni artykułowane jest masywnymi filarami, ustawionymi na styku nawy głównej z nawami bocznymi, które wspierają sklepienia krzyżowo-żebrowe. Nawę główną od prezbiterium, a także od ramion pseudotranseptu oddzielają półkoliście zakończone arkady. Na zakończeniu naw od strony zachodniej, znajdują się chóry muzyczne, głęboko wysunięte ku środkowi kościoła, z wybrzuszoną częścią środkową; w nawie głównej chór wsparty jest na parze kolumn. Nawy są oświetlone umieszczonymi w południowych i północnych ścianach prostokątnymi otworami okiennymi, zamkniętymi półkoliście (większymi na zakończeniu ramion pseudotraseptu i mniejszymi w nawach bocznych oraz w kaplicy i zakrystii). Okna w pseudotransepcie oraz jedno w kaplicy przeszklone są witrażami. Dodatkowe, pojedyncze okrągłe otwory okienne znajdują się w lukarnach oraz na ścianie wschodniej prezbiterium.

W zewnętrznej elewacji kościoła widoczny jest niewysoki, kamienny cokół, wykonany z regularnych ciosów kamienia. Elewacje ścian artykułowane są pionowymi lizenami oraz zakończone są niepełnym belkowaniem z profilowanymi gzymsami, opasującym cały budynek. Wieża jest trójkondygnacyjna, wtopiona w bryłę kościoła, na planie kwadratu. W partii drugiej kondygnacji naroża flankowane są lizenami, znajduje się tam również niewielkie okno od strony zachodniej; trzecia o ściętych narożach, a każda ze ścian przepruta jest otworami oraz dekorowana tarczami zegarowymi.

Nawa główna z prezbiterium oraz pseduotransept nakryte są dwuspadowymi dachami z ocynkowanej blachy, a nad nawami bocznymi i kruchtą z przodu kościoła położone są dachy wielospadowe z lukarnami. Wieża nakryta jest ośmiobocznym, smukłym dachem wieżowym, zakończonym żeliwnym krzyżem, osadzonym na kuli. Nad kaplicą południową wznosi się niewielka wieżyczka z okrągłymi, małymi okienkami, nakryta ośmiospadowym niewysokim dachem wieżowym z krzyżem w zwieńczeniu, a na skrzyżowaniu nawy głównej z pseudotranseptem umieszczona jest niewielka wieżyczka na sygnaturkę, nakryta dachem wieżowym, zakończonym krzyżem.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety źródła archiwalne nie ujawniły autora projektu ani budowniczego kościoła z 1887 roku. Pierwotną świątynię w Waksmundzie można uznać za przykład popularnego w XIX wieku rozwiązania, szczególnie dla świątyń w niewielkich miejscowościach. Była to prosta, jednonawowa budowla z wieżą, która po przebudowie w 2001 roku zyskała dodatkową przestrzeń i rozbudowaną bryłę (nawy boczne, pseudotransept, zakrystia, kaplica), jednocześnie jednak zatraciła cechy stylowe.


Streszczenie

Kościół w Waksmundzie stanowi złożony przykład architektury, łączący pierwotne założenie jednonawowej świątyni z wieżą z 1887 roku z rozległą rozbudową przeprowadzoną w 2001 roku. Niestety, źródła archiwalne nie ujawniły autora projektu dziewiętnastowiecznej części kościoła. Pierwotnie była to budowla o prostych formach architektonicznych, jednak obecnie, po rozbudowie, świątynia zyskała bardziej rozczłonkowaną i znacząco powiększoną bryłę, wzbogaconą o dobudowane nawy, kaplicę, zakrystię oraz lukarny umieszczone w dachach nad nawami bocznymi.

W kościele znajduje się ołtarz główny, wraz z zespołem rzeźb, wykonany w 1909 roku przez Grzegorza Franciszka Bełtowskiego z Nowego Targu. Obraz „Trójca Święta”, umieszczony w zwieńczeniu ołtarza głównego, namalował w tym samym roku Stanisław Bochyński. Z wcześniejszego wyposażenia przeniesiono do nowej świątyni osiemnastowieczny obraz przedstawiający św. Jadwigę Śląską, barokową chrzcielnicę oraz renesansową kropielnicę z motywem maski na froncie.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
Szydłowski Tadeusz, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski", Warszawa 1938
Łukaszczyk Mieczysław, "550 lat dekanatu nowotarskiego", Nowy Targ 1998
Szymański Dariusz, "Wezwania kościołów parafialnych w diecezji krakowskiej w końcu XVI w." , „Roczniki Humanistyczne” , s. 83-159
Łukaszczyk Mieczysław , "650 lat parafii św. Katarzyny w Nowym Targu", Kalwaria Zebrzydowska 1997
Kumor Bolesław, "Afiliacja kościołów na Podhalu (1350-1783)" , Prawo kanoniczne. Kwartalnik prawno-historyczny , s. 273-296
Kargol Tomasz, Ślusarek Krzysztof, "Życie społeczne chłopów w zachodniej Małopolsce w epoce reform agrarnych na przełomie XVIII i XIX wieku" , „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” , s. 101-118
Chwalewik Edward, "Zbiory polskie. Archiwa, bibljoteki, gabinety, galerje, muzea i inne zbiory pamiątek przeszłości w ojczyźnie i na obczyźnie w porządku alfabetycznym według miejscowości ułożone, t. 2, N-Ż", Warszawa-Kraków 1927
Kowalik Beata, "Nowy Targ 1867-1918. Pół wieku, które zmieniło oblicze miasta", Nowy Targ 2006
Kumor Bolesław, "Parafie podhalańskie (do 1550 r.)" , [w:] "Dzieje miasta Nowego Targu" , red.Adamczyk Mieczysław , Nowy Targ 1991 , s. 59-70
Kumor Bolesław, "Diecezja tarnowska. Dzieje ustroju i organizacji", Kraków 1985
"Dzieje miasta Nowego Targu", Nowy Targ 1991
Pieńkowska Hanna, Staich Tadeusz, "Drogami skalnej ziemi. Podtatrzańska włóczęga krajoznawcza", Kraków 1956

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji biskupich
Visitatio decanatus Neoforiensis per R.D. Jacobum Zaskalski, Sacra suthoritate Apostolica publicum notarium, in Maniowy parochum, decanum Neoforiensem in anno 1765 die 30 Januarii inchoata, ex post sequentibus diebus et mensibus expedita, R.D. Francisco de Potkana Potkański, episcopo Patarensi, suffraganeo, canonico, vicario in spiritualibus et officiali generali Cracoviensi dedicata et devota

Autor: Jakub Zaskalski

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji biskupich
Visitatio decanatus Boboviensis externa per Joannem Januszowski, archidiaconum Sandecensem, plebanum Solecensem ex mandato speciali R.D. Petri Tylicki episcopi Cracoviensis, praesentibus Martino Chochorovio, preasbytero et Martino Servatio, Andreoviensi clerico facta

Autor: Jan Januszowski

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Compendium actorum visitationis exterioris ecclesiarum existentium in et sub decanatu Pilsnensi, Mielecensi, Ropczicensi, Biecensi, Jaslensi et Żmigrodensi, ad archidiaconatum Sandecensem pertinentium, per R. D. Christophorum Kazimirski, praepositum Tarnoviensem mandato Illustrissimi et Reverendissimi Domini Georgii S. R. E. Cardinalis praesbiteri Radziwiłł nuncupati, episcopatus Cracoviensis administratoris perpetui, in Olyka et Nieswierz ducis a. D. 1595 factae
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Visitatio interna et externa officialatus Sandecensis per me Josephum de Zakliczyn Jordan, canonicum cathedralem Cracoviensem, archidiaconum Sandecensem anno 1723 die 12 mensis Decembris incepta, ac tandem anno 1728 die vero 12 mensis Aprilis terminata. Continet decanatus Neoforiensem, Sandecensem, Scepusiensem, Sandecensem (continuatio) Boboviensem. Per Nicolaum Gawrański, notarium apostolicum connotata.
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Acta visitationum Illustrissimi et Reverendissimi Domini D. Jacobi Zadzik Episcopi Cracoviensi, Ducis Severae

Autor: Jan Fox

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Visitatio externa diversarum dioecesis Cracoviensis ecclesiarum sub R. D. Petro Tylicki, episcopo Cracoviensi facta a. D. 1607
Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Acta visitationis exterioris decanatuum Boboviensis, Sandecensis, Novi Fori ad Archidiaconatum Sandecensem pertinentium. Per venerabilem Christophorum Cazimirski praepositum Tarnoviensis ex comissione Illustrissimi Principis et Domini Domini Georgii Divina Miseratione S. R. Eccliae Tituli S. Sixti. Card. Praesbyteri Radziwił nuncupati Episcopatus Cracoviensis et Ducatus Severien administratoris perpertui in Olica et Nieswierz Ducis Anno Domini M.D.XC Sexto Pontificus SS Domini Domini Nostri Clementis Octavi Papae Anno in dictiae nona facta seu expedita

Autor: Krzysztof Kazimirski

Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie
Akta wizytacji kapitulnych
Liber visitationis ecclesiarum in civitate ac Dioecesi Cracoviensi consistentium... Philippi Padniwski Ep. Crac. 1565.
Archiwum Parafialne w Waksmundzie:
– Inwentarz kościoła filialnego w Waksmundzie dekanatu nowotarskiego, 1880

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie:
– L. Manecki, G. Bryja, J. Kulewicz, Projekt rozbudowy kościoła parafialnego w Waksmundzie, sygn. 30.752

Jak cytować?

Maria Działo-Nosal, "Kościół Świętej Jadwigi Śląskiej w Waksmundzie", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/kosciol-swietej-jadwigi-slaskiej-w-waksmundzie

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności