Św. Barbara

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Waksmund
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Świętej Jadwigi Śląskiej
Kościół
Świętej Jadwigi Śląskiej
Tagi
Bełtowski Grzegorz Franciszek rzeźba XX wieku św. Barbara
Miejsce przechowywania
prawa strona ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/10669
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1909 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Nowy Targ
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 150 cm
Wymiary szczegółowe
Wysokość figury – 147 cm
Szerokość figury – 53 cm
Wymiar podstawy – 3x43 cm
Autor noty katalogowej
Maria Działo-Nosal
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Rzeźbę św. Barbary wraz z całym wystrojem rzeźbiarskim ołtarza głównego w Waksmundzie wykonał nowotarski rzeźbiarz Grzegorz Franciszek Bełtowski w 1909 roku.

Opis

Rzeźba św. Barbary, pełnoplastyczna, ustawiona na niskiej, prostopadłościennej podstawie o ściętych narożach. Święta ustawiona jest frontalnie, w delikatnym kontrapoście z prawą nogą ugiętą w kolanie, z głową pochyloną w dół. W prawej ręce trzyma przed sobą kielich, a w lewej miecz zwrócony ostrzem do dołu. Twarz pociągła o wydatnym podbródku, długi nos, duże oczy, rysy delikatnie rzeźbione. Włosy ciemnobrązowe, długie, falowane, opadające na plecy i barki. Święta ubrana jest w szarą suknię z długimi rękawami i ciemnozielony płaszcz z bordową podszewką, zakładany przez głowę. Płaszcz zdobiony jest na brzegu szeroką bordiurą w formie stylizowanej wici roślinnej. Na głowie ma założoną jasnoszarą chustę oraz złotą, otwartą koronę. Na stopach ma ciemnobrązowe buty. Polichromia naturalistyczna w odsłoniętych partiach ciała.

Zarys problematyki artystycznej

Autorem dzieła jest Grzegorz Franciszek Bełtowski (1859?-1918), pochodzący z Nowego Targu. Jego twórczość, mocno osadzona w tradycji XIX-wiecznej rzeźby sakralnej, inspirowana była dziełami tyrolskimi, które łączyły tradycję rzemieślniczą z wpływami stylów historycznych, m.in. neogotyku. Bełtowski zdobył uznanie w 1909 roku na Wystawie Przemysłu Liturgicznego w Pałacu Sztuki we Lwowie, podczas której otrzymał dyplom honorowy w kategorii rzeźba kościelna w kamieniu i drzewie. W latach 1881–1883 pełnił funkcję werkmistrza w Państwowej Szkole Przemysłowej we Lwowie, gdzie nauczał stolarstwa, tokarstwa i snycerstwa użytkowego.

Jednym z jego dzieł jest rzeźba św. Barbary, którą charakteryzują idealizowane rysy twarzy oraz konwencjonalna, stateczna poza, zgodna z tradycyjną ikonografią świętej (w prawej dłoni święta trzyma kielich, a w lewej miecz). Szaty drapowane są głębokimi i wertykalnymi fałdami tworzącymi efekt monumentalności postaci. Brzegi płaszcza św. Barbary dekorowane są misterną, złoconą i stylizowaną bordiurą, inspirowaną haftami liturgicznymi.

Omawiana rzeźba przedstawia św. Barbarę, dziewicę i męczennicę, patronkę dobrej śmierci, górników, flisaków i artylerzystów, należącą do grona Czternastu Świętych Wspomożycieli. Święta Barbara wywodziła się z zamożnej, pogańskiej rodziny, dlatego w rzeźbie została ukazana w bogatym, królewskim stroju. Z wiarą chrześcijańską zetknęła się podczas nauki w Nikomedii. Ojciec świętej, usiłując zmusić ją do wyparcia się wiary chrześcijańskiej, zamknął ją w wieży. Według legendy była biczowana, ale mimo to nie wyrzekła się Chrystusa i ostatecznie została ścięta mieczem. Pierwsze przedstawienia Barbary z przypisanymi jej atrybutami widocznymi w omawianej rzeźbie pojawiły się w XIV wieku. Kielich z hostią nawiązuje do jednej z legend, według której anioł miał go jej przynieść do wieży. Z jej postacią związanych jest wiele legend i zwyczajów ludowych, np. wzywanie św. Barbary w czasie burzy, gdyż piorun miał zabić jej ojca (jako znak kary boskiej) czy też barbórka tzw. święto górników. Ku czci świętej od połowy XIV wieku powoływane były liczne bractwa. Jednym z największych było założone w średniowieczu przy kościele św. Barbary w Krakowie, kierowane przez jezuitów, gdzie święta była czczona, zwłaszcza jako patronka konających w okresie wojen i epidemii.

Streszczenie

Rzeźbę św. Barbary wraz z całym wystrojem rzeźbiarskim ołtarza głównego w kościele św. Jadwigi Śląskiej Waksmundzie wykonał nowotarski rzeźbiarz Grzegorz Franciszek Bełtowski w 1909 roku.

Bibliografia

Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Wzorek Józef, "Św. Barbara" , [w:] "Encyklopedia katolicka, t. 2" , Lublin 1985 , s. 14-20

Jak cytować?

Maria Działo-Nosal, "Św. Barbara", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-barbara-37

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności