Św. Katarzyna Sieneńska

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Gdów
Miejscowość
Gdów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Kościół
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
rzeźba późnobarokowa rzeźba XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz boczny lewy
Identyfikator
DZIELO/01319
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
przed 1748 rokiem
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 140 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Figura św. Katarzyny Sieneńskiej razem z towarzyszącą jej rzeźbą św. Dominika powstały wraz z ołtarzem bocznym Matki Boskiej Różańcowej przed 1748 rokiem. Ich wykonanie przypisywane jest warsztatowi Korneckich, prawdopodobnemu twórcy całości wyposażenia kościoła w Gdowie. Figury były odnawiane i konserwowane razem z całym retabulum w 1905 roku, w latach 1976-1979 oraz w 1998 roku.

Opis

Rzeźba drążona z tyłu, ukazana frontalnie, z pochyloną głową i przechyloną w prawo sylwetką, obie ręce rozłożone na boki. Jej twarz jest okrągła, o głęboko osadzonych oczach skierowanych w dół, dużym nosie i delikatnie rozchylonych ustach. Święta jest ubrana w habit, płaszcz oraz welon z koroną cierniową na głowie. Tkanina sztywna, delikatnie łamana, płaszcz ekspresyjnie drapowany w grube fałdy. Polichromia w partiach ciała naturalistyczna, szaty pozłacane.

Zarys problematyki artystycznej

Dekoracja rzeźbiarska ołtarza bocznego, w tym omawiana figura św. Katarzyny Sieneńskiej, odpowiada repertuarowi formalnemu stosowanemu przez Piotra Korneckiego, dlatego można mu przypisać jej wykonanie. Figura jest analogiczna pod względem modelowania rysów twarzy oraz upozowania postaci z rzeźbą niezidentyfikowanej zakonnicy z kościoła Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Chełmie, potwierdzonym archiwalnie dziele Korneckiego.
W ikonografii Matce Boskiej Różańcowej bardzo często towarzyszą postacie św. Dominika i św. Katarzyny Sieneńskiej. Atrybutem świętej był różaniec oraz korona cierniowa, gdyż otrzymała stygmaty. Katarzyna stanowiła wzór oddania się miłości Chrystusa, który dokonał z nią mistycznych zaślubin, przekazując jej obrączkę i czyniąc swoją posłanniczką. Święta odegrała wyjątkową rolę w dziejach Kościoła, ogłoszona została jednym z jego doktorów. Była szczególnie zaangażowana w walkę ze schizmą i politykę w czasach niewoli awiniońskiej papiestwa.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Delikatne zabrudzenia. Figura była odnawiana i konserwowana razem z całym retabulum w 1905 roku, w latach 1976-1979 oraz w 1998 roku.

Streszczenie

Figura św. Katarzyny Sieneńskiej razem z towarzyszącą jej rzeźbą św. Dominika powstały wraz z ołtarzem bocznym Matki Boskiej Różańcowej przed 1748 rokiem. Ich wykonanie przypisywane jest warsztatowi Korneckich, prawdopodobnemu twórcy całości wyposażenia kościoła w Gdowie. Matce Boskiej Różańcowej bardzo często towarzyszą postacie św. Dominika i św. Katarzyny Sieneńskiej. Jej atrybutem był różaniec oraz korona cierniowa, gdyż otrzymała stygmaty. Święta odegrała wyjątkową rolę w dziejach Kościoła, ogłoszona została jednym z jego doktorów.

Bibliografia

Wyczesany Jerzy, "Wystrój artystyczny kościoła św. Mikołaja w Bochni", Bochnia 1988
Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989
Wyczesany Jerzy, "Malarze, rzeźbiarze i złotnicy działający w Bochni od połowy XV do połowy XIX wieku" , „Rocznik Bocheński” , s. 103-122
Kulig Tadeusz, Spiechowicz-Jędrys Agnieszka, "Sanktuarium Matki Bożej Gdowskiej", Kraków 2007

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Katarzyna Sieneńska", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-katarzyna-sienenska

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności