Św. biskup

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
bocheński
Gmina
Łapanów
Miejscowość
Łapanów
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Św. Bartłomieja Apostoła
Tagi
rzeźba późnobarokowa rzeźba XVIII wieku
Miejsce przechowywania
lewy ołtarz boczny
Identyfikator
DZIELO/03377
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
przed 1766 rokiem
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 107 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Figury obu biskupów prawdopodobnie pierwotnie znajdowały się w ołtarzu św. Anny w kaplicy. Ołtarz razem z rzeźbami zapewne został wykonany w warsztacie Korneckich przed 1766 rokiem. Na przełomie XIX i XX wieku został przeniesiony do nawy. Figury wtórnie ustawiono na wykonanym na wzór ołtarza św. Anny retabulum, które stanęło w nawie naprzeciwko niego.

Opis

Figura drążona z tyłu, ustawiona na niewielkim prostopadłościennym postumencie. Święty ukazany jest frontalnie, lekko odchylony, z głową skierowaną w lewo, w kontrapoście. Obie ręce ma rozłożone na boki, w prawej dłoni trzyma kamień (?). Twarz ma szczupłą, wyciągniętą, o wysokim czole, silnie zaznaczonych kościach policzkowych; ma duże oczy, lekko garbaty nos oraz wąskie, rozchylone usta. Twarz okolona jest gęstą, brązową brodą, na głowie ma łysinę, po bokach głowy i nad czołem kręcone włosy. Święty ubrany jest w jasnofioletową sutannę, białą, złoconą przy brzegu komżę, czerwoną pelerynkę z różową podszewką oraz paliusz. Polichromia naturalistyczna w partiach ciała.

Zarys problematyki artystycznej

W karcie Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków figurę zidentyfikowano jako św. Szczepana przez wzgląd na trzymany w dłoni kamień. Szczepan jednak w ikonografii przedstawiany jest jako młodzieniec, bez brody, ubrany w albę i dalmatykę, nie zaś w strój biskupa z paliuszem, jak na omawianej figurze.
Figura św. biskupa pod względem formalnym jest niezwykle bliska rzeźbom wykonywanym w warsztacie Korneckich. Twarz biskupa przedstawia typ dojrzałego mężczyzny z krótką, gęstą brodą wysuniętą do przodu, który występował często w postaci św. Piotra wykonywanej przez Korneckich. Natomiast wąska, wydłużona twarz jest analogiczna względem twarzy większości postaci męskich z ołtarzy bocznych w kościele w Zakliczynie, które wykonał ich warsztat. Układ odchylonej sylwetki z rozłożonymi na bok rękami występował często w rzeźbach świętych tworzonych przez Korneckich, chociażby biskupów z ołtarza Trójcy Świętej z Bochni, potwierdzonego archiwalnie dzieła Korneckich. Cechy te pozwalają przypisać temu warsztatowi wykonanie omawianej figury.
Piotr Kornecki razem ze swoim przyrodnim bratem Stanisławem, założyli w Gdowie warsztat stolarsko-rzeźbiarski i malarski. Z czasem pracowali w nim również synowie tego pierwszego oraz krewniacy mieszkający w tej wsi. Rodzinny warsztat Korneckich był szczególnie prężny w trzeciej ćwierci XVIII wieku, wykonując prace w wielu kościołach na terenie południowej Małopolski.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Silne zabrudzenia, przetarcia polichromii i złoceń. Ubytki mechaniczne – brak kciuka lewej dłoni.

Streszczenie

Figury obu biskupów prawdopodobnie pierwotnie znajdowały się w ołtarzu św. Anny w kaplicy. Ołtarz razem z rzeźbami zapewne został wykonany w warsztacie Korneckich przed 1766 rokiem. Na przełomie XIX i XX wieku został przeniesiony do nawy. Figury wtórnie ustawiono na wykonanym na wzór ołtarza św. Anny retabulum, które stanęło w nawie naprzeciwko niego. Figura św. biskupa pod względem formalnym jest niezwykle bliska rzeźbom powstałym w warsztacie Korneckich.

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. biskup", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-biskup

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności