Ołtarz główny wraz z rzeźbami aniołów powstał zapewne niedługo po wybudowaniu kościoła w 1761 roku. W kronice parafialnej odnotowano, iż wkrótce po wykonaniu ołtarzy „trzeba było ubolewać, że w tak krótkim czasie całe srebro na ołtarzach, chórze i fotelu poczerniało”.
Rzeźby aniołów usytuowano na szczycie ołtarza głównego. Aniołki są ukazane w odbiciu lustrzanym, usadzone na szarych obłokach o silnie wygiętej sylwetce z rękami wzniesionymi ku górze, z przechylonymi na bok głowami. Mają twarze szerokie o pulchnych policzkach z krótkimi i szerokimi noskami, wąskimi ustami, z wyraźnie zaznaczonymi podbródkami i dużymi oczami skierowanymi ku górze. Włosy krótkie, ciemnobrązowe, kędzierzawe, zasłaniające uszy. Sylwetki o obfitych kształtach. Aniołki są przesłonięte w biodrach złotą, wąską, drapowaną tkaniną. Pomiędzy aniołkami rozpięta banderola z napisem „GLORIA IN EXCELSIS DEO”. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, tkaniny złocone, banderola srebrzona.
Figury ukazują aniołów w zwieńczeniu ołtarza głównego, adorujących i wychwalających Boga. Warto zwrócić uwagę, iż rzeźby posiadają subtelny modelunek ciała oraz ukazują ekspresję ujęcia w okazałych gestach i mimice twarzy, co świadczy o ich rokokowej proweniencji. Powstały zatem wraz ze strukturą ołtarza w trzeciej ćwierci XVIII wieku. Niestety nieznana jest atrybucja rzeźb. Aniołki zgodnie z tradycją ikonograficzną ukazane są jako małe dzieci. Pomiędzy nimi rozpięta jest banderola z fragmentem hymnu „Gloria in excelsis Deo”, zwanym też popularnie hymnem anielskim, który według Ewaneglii św. Łukasza miał być śpiewany przez anioły podczas narodzin Chrystusa (Łk 2, 14).
Dobry.
Figury ukazują aniołów w zwieńczeniu ołtarza głównego, adorujących i wychwalających Boga. Rzeźby powstały wraz ze strukturą ołtarza w trzeciej ćwierci XVIII wieku. Niestety nieznana jest ich atrybucja. Aniołki zgodnie z tradycją ikonograficzną ukazane są jako małe dzieci. Pomiędzy nimi rozpięta jest banderola z fragmentem hymnu „Gloria in excelsis Deo”, zwanym też popularnie hymnem anielskim, który według Ewaneglii św. Łukasza miał być śpiewany przez anioły podczas narodzin Chrystusa (Łk 2, 14).
Maria Działo, "Dwa anioły w zwieńczeniu", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/dwa-anioly-w-zwienczeniu-2