Rzeźbę wraz z ołtarzem przeniesiono z kościoła w Niepołomicach z kaplicy Karola Boromeusza. U dołu ołtarza znajdował się napis: „KAROL CZECH FUNDATOR KOŚCIELNY KOŚCIOŁA TUTEJSZEGO. RP 1859”.
Rzeźba św. Piotra ustawiona na niskim cokole. Święty ukazany frontalnie z prawą ręką ugiętą w łokciu, w której na wysokości piersi trzyma klucz, w lewej opiera o biodro zamkniętą księgę. Twarz podłużna o szczupłych rysach z długim nosem i małymi oczami; średniej długości broda. Na głowie zaznaczona łysina z kępką włosów nad czołem i lokami zawiniętymi po bokach głowy. Ubrany jest w srebrzoną suknię i złocony płaszcz opadający z ramion. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna.
Rzeźba została wykonana około 1859 roku w nieznanym warsztacie rzeźbiarskim. Sumarycznie zostały potraktowane draperie szat i detale anatomiczne. Święty Piotr został ukazany w tradycyjnym ujęciu z kluczem w dłoni, symbolizującym władzę namiestnika Chrystusa i księgą nawiązującą do jego misji apostolskiej. Jednak wizerunek tego apostoła charakteryzują nie tylko jego atrybuty, ale również fizyczny wygląd, który jest powszechnie rozpoznawalny w ikonografii chrześcijańskiej. W sztuce Orientu święty ma kręcone włosy, natomiast w sztuce Zachodu, wręcz przeciwnie, jest łysy lub ma tylko kępkę siwych włosów na głowie. Jego broda jest zawsze krótka. Liczba atrybutów przypisywanych św. Piotrowi jest nieliczna. Niektóre charakteryzują go jako apostoła, inne jako papieża. Najwcześniejszym i najbardziej rozpowszechnionym są występujące w omawianej rzeźbie klucze, które po raz pierwszy w ikonografii świętego pojawiły się w połowie V wieku, a następnie stały się wręcz jego znakiem rozpoznawczym. Atrybuty te symbolizują jego władzę w sprawach życia wiecznego i doczesnego, moc rozwiązywania i wiązania wszystkiego, zgodnie ze słowami, jakie wypowiedział Jezus do św. Piotra: „I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie” (Mt 16, 19).
Dobry
Rzeźba została wykonana około 1859 roku w warsztacie prowincjonalnym, o czym świadczą sumarycznie potraktowane draperie szat i detale anatomiczne. Święty Piotr został ukazany w tradycyjnym ujęciu z kluczem w dłoni, symbolizującym władzę namiestnika Chrystusa i księgą nawiązującą do jego misji apostolskiej.
Maria Działo, "Św. Piotr", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-35