Ołtarz główny wraz z dekoracją rzeźbiarską powstał w latach 1751-1757 w czasie modernizacji wnętrza świątyni staraniem ówczesnego proboszcza, księdza Michała Lorencsa, przy wsparciu barona Antála Mednyanszkyego de Megyes, który miał przywilej patronatu w stosunku do kościoła. Z niezachowanej do dziś księgi rachunkowej z lat 1751-1829, na którą powoływali się dawni badacze wiadomo, że ołtarz główny wraz z figurami pozłocił malarz krakowski Jan Niegowiecki, a wykonawcami części dekoracji rzeźbiarskiej retabulum byli zapewne rzeźbiarze z rodziny Wierzbickich z Nowego Targu, którzy wzmiankowani są jako twórcy części wyposażenia (ławki, konfesjonał) oraz bliżej nieokreślonych rzeźb w ołtarzach.
Rzeźba jest ścięta z tyłu, zwrócona frontalnie, z głową skierowaną w prawo, stojąca w kontrapoście, jej tułów odchylony jest lekko w tył, ręce ma rozłożone na boki. Święty w prawej wysuniętej w przód ręce trzyma miecz zwrócony ostrzem w dół, lewą podtrzymuje księgę. Twarz ma pociągłą, z wysokim czołem, dużymi oczami, prostym, dużym nosem i pełnymi ustami, okoloną długą brodą opadającą na pierś oraz krótkimi włosami. Postać ubrana jest w ściśle przylegającą do ciała suknię, przepasaną w talii oraz silnie drapowany płaszcz przewiązany w partii bioder. Partie anatomiczne polichromowane naturalistycznie, szaty złocone, miecz srebrzony.
Dekoracja rzeźbiarska ołtarza głównego jest niejednorodna, wykonana niewątpliwie przez zespół różnych artystów. Rzeźba św. Pawła jest spójna stylistycznie z figurą stanowiącą dla niej parę – św. Piotrem, jak również ze św. Stefanem i św. Władysławem stojącymi na przerwanym przyczółku, a także św. Andrzejem i flankującymi go dwoma aniołami-kariatydami ze zwieńczenia oraz z figurami z głównej sceny ołtarza – „Zabójstwa św. Stanisława”. Wszystkie te figury charakteryzuje bardzo zbliżony sposób rzeźbienia rysów twarzy z niskim czołem i włosów układających się w regularne, płytko rzeźbione pukle, przysadzista kubatura ciała o barczystych ramionach oraz sposób traktowania tkaniny z charakterystycznym zwiniętym brzegiem płaszcza. Pozwala to domniemywać, że zostały wykonane przez tego samego rzeźbiarza, być może jednego z rodziny Wierzbickich.
Figura św. Pawła posiada krępą sylwetkę o zaburzonych proporcjach, nienaturalnie wygięte ciało, zwłaszcza w partii ramion oraz jest niemal pozbawiona szyi. Wszystkie te niedoskonałości były jednak prawie niedostrzegalne w miejscu jej usytuowania, co mogło wpłynąć na niższy poziomu jej wykonania.
Święty Paweł pierwotnie nazywał się Szaweł i do czasu nawrócenia był gorliwym prześladowcą chrześcijan. Przyjął imię Paweł i rozpoczął działalność apostolską. Poniósł śmierć męczeńską przez ścięcie mieczem, dlatego jest on jego atrybutem.
Święci Piotr i Paweł często przedstawiani są razem. W Kościele uroczystość obu apostołów obchodzona jest wspólnie, gdyż w tradycji uznaje się, że zginęli oni w tym samym dniu. Jednocześnie przez swoje zasługi dla Kościoła obaj nazywani są „książętami apostołów”.
Zabrudzenia figury. Przetarcia warstwy srebrzeń miecza oraz złoceń szaty.
Figura św. Pawła znajdująca się na jednej z dodatkowych par kolumn flankujących ołtarz główny została wykonana w latach 1751-1757 razem z całym wyposażeniem i jego dekoracją rzeźbiarską. Święty Paweł pierwotnie nazywał się Szaweł i do czasu nawrócenia był gorliwym prześladowcą chrześcijan. Przyjął imię Paweł i rozpoczął działalność apostolską. Poniósł śmierć męczeńską przez ścięcie mieczem, dlatego jest on jego atrybutem. Święci Piotr i Paweł często przedstawiani byli razem, ponieważ w tradycji zginęli tego samego dnia, w Kościele zaś uroczystość obu apostołów obchodzona jest wspólnie.
Paulina Kluz, "Św. Paweł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-pawel-1