Figura o nieustalonej atrybucji, z końca XIX wieku lub początku XX wieku, ustawiona na ołtarzu bocznym Matki Bożej z Lourdes, który sprowadzono w 1796 roku z kościoła św. Norberta w Krakowie.
Rzeźba ustawiona na wysokim prostopadłościennym cokole, o ściętych narożach, w górnej części profilowanym. Święty Józef ukazany frontalnie, w postawie stojącej, w delikatnym kontrapoście, z prawą nogą ugiętą w kolanie, z Dzieciątkiem Jezus na prawym ręku, lewą go przytrzymujący, z gałązką białej lilii przyciśniętą do piersi lewą ręką. Ubrany w jasnobeżową, długą suknię z długimi rękawami oraz jasnobrązowy płaszcz założony na plecy i spływający połami do przodu. Twarz św. Józefa podłużna, o podkreślonych kościach policzkowych, z długim i wąskim nosem, małymi i drobnymi ustami, okolona średniej długości brodą, rozdzieloną na dwa pukle oraz średniej długości, ciemnobrązowymi włosami. Dzieciątko Jezus zwrócone trzy czwarte w lewo, w pozycji siedzącej, z rękoma rozpostartymi szeroko na boki. Ubrane w długą, białą sukienkę, obwiedzioną na brzegach złotą lamówką. Twarz okrągła, z długim i szerokim nosem, z zarumienionymi policzkami; włosy jasnobrązowe, kędzierzawe, z wyraźnymi zakolami. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna.
Rzeźba została wykonana z zachowaniem właściwych proporcji, jednak z dużym uproszczeniem w partii dłoni i stóp. Święty Józef ukazany jest w tradycyjnej konwencji ikonograficznej z Dzieciątkiem Jezus na ręku, mającym ukazać go jako opiekuna Syna Bożego oraz z białą lilią w dłoni, symbolem czystości. Niestety nie są znane atrybucja i pochodzenie rzeźby.
Stan zachowania bardzo dobry, rzeźba kompletna, niewielkie ubytki polichromii.
Rzeźba św. Józefa z kościoła w Bieńkówce ukazująca go z Dzieciątkiem Jezus na ręku oraz gałązką białej lilii w dłoni jest przejawem najpopularniejszego sposobu ujęcia tego świętego w ikonografii XIX i XX wieku.
Maria Działo, "Św. Józef z Dzieciątkiem", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jozef-z-dzieciatkiem-3