Polichromia zdobiąca wnętrze świątyni w Woli Radziszowskiej, na którą składają się przedstawienia Wniebowzięcia (na stropie prezbiterium) i Przemienienia (na stropie nawy) oraz całopostaciowe wizerunki apostołów na ścianach kościoła – powstała w 1893 roku i najpewniej nawiązuje do wcześniejszej dekoracji malarskiej o tej tematyce, którą odnotowano w źródłach w 1747 roku.
Ściany kościoła malowane w kolorze jasnozielonym, artykułowane malowanymi pilastrami o korynckich kapitelach z trzonami wypełnionymi motywem symetrycznej arabeski. Na ścianach nawy i prezbiterium, pomiędzy pilastrami wydzielone prostokątne pola w ramach wypełnionych geometrycznym ornamentem z całopostaciowymi przedstawieniami apostołów wraz z ich atrybutami. Każda z ram podzielona na dwie kwatery. W górnych umieszczone wizerunki apostołów, w dolnych inskrypcje na tle ornamentu roślinnego i złoconych krzyży: SW(IĘTY) JAKOB MŁODSZY, SW(IĘTY) JAN, SW(IĘTY) JĘDRZEJ, SW(IĘTY) PIOTR, SW(IĘTY) PAWEŁ, SW(IĘTY) BARTŁOMIEJ, SW(IĘTY) SZYMON, SW(IĘTY) JAKOB STARSZY, SW(IĘTY) TOMASZ, SW(IĘTY) MATEUSZ, SW(IĘTY) FILIP, SW(IĘTY) TADEUSZ. W górnej części ścian malowany fryz wypełniony prostokątnymi płycinami wypełnionymi naprzemiennie ornamentem roślinnym i cęgowym oraz malowanymi en grisaille postaciami puttów trzymających girlandy. Na stropie prezbiterium malowanym kolorem niebiesko-zielonym, w części centralnej wydzielona rama w kształcie stojącego prostokąta o ściętych narożach mieszcząca scenę Wniebowzięcia Marii. Rama ujęta 14 mniejszymi medalionami wplecionymi w ornament roślinny mieszczącymi sceny z życia Marii i Chrystusa: Zwiastowanie, Nawiedzenie, św. Elżbiety, Boże Narodzenie, Ofiarowanie Chrystusa w świątyni, Odnalezienie Chrystusa w świątyni, Modlitwę w ogrójcu, Biczowanie, Cierniem koronowanie, Drogę krzyżową, Ukrzyżowanie, Zmartwychwstanie, Przemienienie na górze Tabor, Zesłanie Ducha Świętego i Koronację Marii. Na ścianie tęczowej, na jasnożółtym tle postaci dwóch ustawionych naprzeciwko siebie klęczących na obłokach aniołów, z których anioł z lewej strony wskazuje palcem przed siebie, anioł z prawej składa ręce w geście modlitwy. Na stropie nawy malowanym kolorem jasnoniebieskim, w części centralnej pole w kształcie stojącego prostokąta ujętego ramą dekorowaną ornamentem geometrycznym i roślinnym ze sceną Przemienienia na górze Tabor malowaną według obrazu Rafaela Santi o tym samym temacie. Balustrada chóru muzycznego malowana w odcieniach jasnej zieleni, z dekoracją płycinową. W płycinach dekoracja roślinna o charakterze arabeskowych, w płycinie centralnej dodatkowo przedstawienie harfy ujętej liśćmi laurowymi i zwieńczonej gwiazdą. U dołu balustrady fryz wypełniony motywem palmety, u góry fryz z motywem kwiatowym.
Dobry.
Polichromia świątyni w Woli Radziszowskiej, na którą składają się przedstawienia Wniebowzięcia (na stropie prezbiterium) i Przemienienia (na stropie nawy) oraz całopostaciowe wizerunki apostołów na ścianach kościoła – powstała w 1893 roku i najpewniej nawiązuje do wcześniejszej dekoracji malarskiej o tej tematyce, którą odnotowano w źródłach w 1747 roku.
Justyna Kuska, "Polichromia ścienne", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/polichromia-scienne