Chrystus Zmartwychwstały

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Kalwaria Zebrzydowska
Miejscowość
Brody
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kalwaria Zebrzydowska
Parafia
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Tagi
Chrystus Zmartwychwstały Dydak Bataryna malarstwo XIX wieku polichromia ścienna
Miejsce przechowywania
nawa główna, ściana północna
Identyfikator
DZIELO/00929
Kategoria
polichromia ścienna
Ilość
1
Czas powstania
1870 rok
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Małopolska
Technika i materiał
fresk
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Opis

Scena ujęta malowaną ramą koloru złotego o polu stojącego prostokąta z uszakami, z prostokątnie wciętymi dłuższymi bokami i wyłamanym półkoliście bokiem górnym i półkoliście wciętym bokiem dolnym; w górnej części ozdobiona stylizowanym ornamentem akantowym. W polu głównym ukazany jest Chrystus stojący na niebieskim globie w otoczeniu dwóch aniołów. Lewą rękę ma zgiętą w łokciu, a dłoń położoną na piersi, natomiast prawą rękę ma wyprostowaną, skierowaną w dół. Na obu dłoniach widoczne są ślady męki. Twarz podłużna z długim i szeroko zakończonym nosem, okolona krótką brodą. Włosy długie, bujne, brązowe opadają na ramiona i plecy. Chrystus ubrany w czerwoną suknię, na którą narzucony jest błękitny płaszcz. Wokół głowy ma jasnozłoty kolisty nimb krzyżowy. Anioły widoczne są w półpostaci, częściowo schowane za globem ziemskim. Anioł po lewej zwrócony jest w prawo, w dłoniach trzyma koronę cierniową. Ubrany jest w suknię z niebieskimi rękawami oraz ugrową tunikę. Po prawej anioł ukazany frontalnie z krzyżem w dłoniach. Ubrany jest w białą suknię i zielony płaszcz, spięty pod szyją. Twarze aniołów są silnie zarumienione, z wyraźnymi długimi nosami, okolone długimi włosami. Po lewej stronie obrazu sygnatura: „Pinx[it] F(rater) Didacus. / Batarina 1870”.

Zarys problematyki artystycznej

Autorem polichromii jest bernardyński malarz Dydak Baturyna (Bataryna), zmarły w 1879 roku. Jego dzieła można również podziwiać w klasztorze Bernardynów w Zbarażu, gdzie pozostawił 17 obrazów ze scenami z życia św. Franciszka, wykonanych w 1867 roku, a także w kościele św. Erazma w Barwałdzie Dolnym. Artysta przemalował również liczne portrety w pobliskiej Kalwarii Zebrzydowskiej, a także obrazy Franciszka Lekszyckiego w klasztorze Bernardynów w Leżajsku. Omawiana polichromia przedstawia Chrystusa po zmartwychwstaniu, który kompozycyjnie nawiązuje do popularnych w sztuce XIX wieku przedstawień Najświętszego Serca Pana Jezusa. W dolnej części obrazu ukazano aniołów z narzędziami męki Pańskiej. Atrybuty te pojawiły się na obrazach w dłoniach tych postaci już w średniowieczu. W tym przypadku podkreślają wymiar symboliczny arma Christi, jako oręża do walki ze złem i zwycięstwa (zmartwychwstały Chrystus). Anioły zgodnie z tradycją ikonograficzną ubrane są w tuniki podwiązane pasem i przedstawiają młodzieńców o męskich cechach twarzy. U ramion mają skrzydła oznaczające szybkość przenoszenia się z miejsca na miejsce.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Autorem dzieła jest bernardyński malarz Dydak Baturyna (Bataryna), zmarły w 1879 roku. Polichromia przedstawia Chrystusa po zmartwychwstaniu, który kompozycyjnie nawiązuje do popularnych w sztuce XIX wieku przedstawień Najświętszego Serca Pana Jezusa.

Bibliografia

"Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających: malarze, rzeźbiarze, graficy, t. 1", Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
Moisan-Jabłońska Krystyna, "Obrazowanie walki dobra ze złem", Kraków 2002

Jak cytować?

Maria Działo, "Chrystus Zmartwychwstały", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-zmartwychwstaly-18

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności