Chór muzyczny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
krakowski
Gmina
Michałowice
Miejscowość
Raciborowice
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kraków Prądnik
Parafia
Św. Małgorzaty
Tagi
malarstwo XIX wieku malarstwo XVII wieku
Miejsce przechowywania
chór muzyczny
Identyfikator
DZIELO/05927
Kategoria
chór muzyczny
Ilość
1
Czas powstania
1696-1836
Technika i materiał
olej na drewnie, olej na płótnie naklejonym na deskę; drewno, techniki stolarskie, polichromowanie, złocenie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0

Dzieje zabytku

W aktach wizytacji z 1619 roku wymieniono chór muzyczny. Sceny z życia św. Małgorzaty zostały namalowane w 1696 roku. W dokumentach wizytacyjnych z 1747 roku opisano drewniany, stary i pomalowany chór muzyczny („chorus ligneus antiquus depictis”). W 1836 roku odnawiano chór i prawdopodobnie wówczas domalowano scenę ze św. Michałem Archaniołem.

Opis

Balustrada chóru muzycznego na profilowanym cokole, podzielona na osiem pól wydzielonych hermami dekorowanymi małżowiną i ornamentem roślinnym, dźwigającymi pełne belkowanie, stanowiące parapet. W polach płyciny naprzemiennie w formie leżącego prostokąta z uszakami i leżącego owalu z uszakami, ujęte w ramy. W nich malowane na desce obrazy, od lewej: św. Michał Archanioł walczący z szatanem, św. Małgorzata i zaloty namiestnika rzymskiego, nawrócenie św. Małgorzaty przez opiekunkę, chrzest świętej w czasie prześladowania chrześcijan, pojmanie św. Małgorzaty i zmuszenie jej, aby złożyła ofiarę bogom pogańskim, tortury świętej (przypalanie piersi), uwięzienie w wieży i wizja szatana w postaci smoka, ścięcie mieczem. Struktura polichromowana w kolorze kremowym, z cokołem i fryzem malowanym na sposób imitujący marmoryzację, profile i ornamentyka złocone.

Zarys problematyki artystycznej

Cykl malowideł z balustrady chóru muzycznego miał przedstawiać sceny z życia św. Małgorzaty Antiocheńskiej, patronki kościoła w Raciborowicach. W XIX wieku w pierwszej płycinie domalowano przedstawienie św. Michała Archanioła, które nie ma związku z tematyką cyklu.
Małgorzata była córką pogańskiego kapłana. Została nawrócona na chrześcijaństwo przez swoją opiekunkę i w tajemnicy ochrzczona. W okresie prześladowań chrześcijan za czasów cesarza Dioklecjana rzymski namiestnik chciał ją poślubić. Małgorzata jednak wybrała wiarę, wskazując Chrystusa jako jej oblubieńca. Została przez to pojmana i zmuszana, aby złożyć ofiarę pogańskich bóstwom. Gdy odmówiła, została poddana torturom, później zaś uwięziona. W zamknięciu ukazał się jej szatan pod postacią smoka, którego przepędziła za pomocą krzyża. Święta Małgorzata zginęła przez ścięcie mieczem.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Przetarcia polichromii balustrady na krawędziach, spękania, zabrudzenia. Zaplamienia i zabrudzenia obrazów, ściemniały werniks.

Streszczenie

W aktach wizytacji z 1619 roku wymieniono chór muzyczny. Sceny z życia św. Małgorzaty zostały namalowane w 1696 roku. W 1836 roku odnawiano chór i prawdopodobnie wówczas domalowano scenę ze św. Michałem Archaniołem. Cykl malowideł z balustrady chóru muzycznego miał przedstawiać sceny z życia patronki kościoła w Raciborowicach, przedstawienie św. Michała Archanioła nie ma związku z jego tematyką.

Bibliografia

Wyżga Mateusz, "Parafia Raciborowice od XVI do końca XVIII wieku. Studium o społeczności lokalnej", Kraków 2011
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016
Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989

ŹRÓDŁA ARCHIWALNE

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Chór muzyczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chor-muzyczny-2

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności