Ołtarz boczny św. Józefa powstał zapewne po wybudowaniu nowego kościoła w Grabiu w 1742 roku, ale przed 1747 rokiem, gdyż wymieniony był w aktach wizytacji z tego roku. W latach 1835-1836 wmurowana została mensa do tego ołtarza. W 1844 roku odnowiono oba ołtarze boczne. W 1881 roku, gdy bractwo przeprowadziło renowację ołtarza Przemienienia Pańskiego, „za wzorem cieśli kazało i drugie bractwo raczej stowarzyszenie światła odnowić swój ołtarz [św. Józefa] za co zapłaciło ze swojej kasy 200 złr”. Podczas remontu kościoła w 1907 roku wyczyszczono wszystkie ołtarze i uzupełniono im złocenia. W czasie renowacji prowadzonej przez Józefa Nawałkę wraz z pomocnikami w 1959 roku odzłocono ołtarz św. Józefa. W 1998 roku Sabina Szkodlarska i Anna Konarska przeprowadziły konserwację tego retabulum. Około 2001 roku wmontowano w części predelli obraz modlitwy Chrystusa w Ogrójcu.
Nastawa architektoniczna, jednoosiowa, dwukondygnacyjna, ustawiona na niewielkim cokole, z dwoma prostopadłościennymi postumentami wydzielonymi po bokach. Ołtarz drewniany, prostopadłościenny, z drewnianą mensą. Antepedium w formie poziomego prostokąta ujętego profilowaną ramą, w polu malowany monogram IHS flankowany gałązkami lilii, u dołu girlanda kwiatowa. W predelli nastawy płycina w formie poziomego prostokąta poszerzonego na krótszych bokach za pomocą nadwieszonych łuków półkolistych, ze sceną modlitwy Chrystusa w Ogrójcu. Pierwsza kondygnacja ujęta parą kolumn stojących na postumentach, o skręconych trzonach dekorowanych ornamentem roślinnym. Podpory dźwigają belkowanie, o pełnych odcinkach nad kolumnami ustawionych pod kątem, z architrawem wyłamującym się schodkowo nad polem środkowym oraz gzymsem przyjmującym formę trzech boków z ośmioboku oraz przerwany, falisty przyczółek. Fryz belkowania ozdobiony jest ornamentem roślinnym, gzyms zaś dekorowany muszlą i zwisami kwiatowymi. Całe pole środkowe wypełnia nisza w kształcie stojącego prostokąta z wciętymi narożami, ujęta ramą ozdobioną ornamentem roślinnym, wewnątrz znajduje się rzeźbiarska grupa Ukrzyżowania na tle malowanego pejzażu. Pierwsza kondygnacja ujęta jest uszami utworzonymi z suchego akantu, w ich dolnej części postumenty dla figur św. Walentego i św. Jana Ewangelisty. Druga kondygnacja jest węższa od poprzedniej, flankowana parą ustawionych lekko pod kątem pilastrów dźwigających gzyms, dekorowanych w partii trzonów kampanulami. W polu obraz ze św. Wawrzyńcem w formie pionowego owalu w profilowanej ramie. Całość zwieńczona okiem Opatrzności na tle obłoków w glorii promienistej. Na belkowaniu niewielkie figury aniołów. Druga kondygnacja ujęta jest pionowymi rzędami kampanul. Struktura polichromowana w kolorze białym, z pozłacanymi profilami i elementami ornamentyki oraz srebrzonymi detalami.
Architektura nastawy ołtarzowej z częścią dekoracji pochodzi z lat 1742-1747 i nie została zniszczona w czasie pierwszej wojny światowej, jak wskazywano dotychczas w literaturze. Pierwotnie w polu głównym znajdował się obraz św. Józefa, pod którego wezwaniem jest ołtarz, a w zwieńczeniu zachowany w tym miejscu do dziś obraz św. Wawrzyńca z czasu powstania ołtarza. W XX wieku do ołtarza wmontowano wtórnie uszy i umieszczono na wspornikach dwie różne formalnie i czasowo figury. Również pole głównie zaadaptowano wtórnie na niszę z umieszczoną tam grupą Ukrzyżowania. Być może również część ornamentyki została uzupełniona w późniejszym czasie.
Struktura architektoniczna przedstawia nieczęsto spotykany przykład dwukondygnacyjnego ołtarza bocznego o kolumnach z kręconymi trzonami oraz pełnymi odcinkami belkowania i przerwanym przyczółkiem ustawionymi pod kątem. Bardzo zbliżone przykłady tego rodzaju struktur powstałych w pierwszej połowie XVIII wieku znajdują się w kościele św. Mikołaja w Pcimiu, choć są one bardziej rozbudowane. Do tej grupy można zaliczyć również ołtarze boczne w kościele Znalezienia Krzyża Świętego w Łazanach czy ołtarz główny w kościele św. Bartłomieja w Łapanowie.
Delikatne zabrudzenia i przetarcia złoceń. Ołtarz kilkakrotnie odmalowywany i odzłacany w latach 1844, 1881, 1907, 1959. W 1998 roku przeszedł konserwację.
Ołtarz powstał w latach 1742-1747, a w XX wieku został uzupełniony o wtórnie wmontowane elementy, jak uszy z figurami świętych i grupa Ukrzyżowania w polu głównym. Struktura architektoniczna przedstawia nieczęsto spotykany przykład dwukondygnacyjnego ołtarza bocznego o kolumnach z kręconymi trzonami.
Paulina Kluz, "Ołtarz boczny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-boczny-103