Trójca Święta

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Nowa Biała
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Parafia Św. Katarzyny Aleksandryjskiej
Tagi
rzeźba XVIII wieku Spisz sztuka drugiej połowy XVIII wieku Trójca Święta
Miejsce przechowywania
zwieńczenie ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/04852
Kategoria
rzeźba
Dookreślenie zabytku
grupa rzeźbiarska
Ilość
1
Czas powstania
przed 1779 rokiem
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Grupa Trójcy Świętej powstała razem z ołtarzem głównym przed 1779 rokiem, a więc po pożarze kościoła (1752), ale przed jego ponowną konsekracją. Została wymieniona w aktach wizytacji z 1832 roku.

Opis

W polu zwieńczenia grupa rzeźbiarska Trójcy Świętej, tronującej pośród obłoków, w glorii promienistej.
Po lewej Chrystus w pozycji siedzącej, ukazany frontalnie, z głową przechyloną na lewe ramię, prawą ręką przytrzymuje z przodu krzyż, lewą kładzie na piersi. Twarz ma pociągłą, o migdałowatych oczach, krótkim nosie i rozchylonych ustach, okoloną krótką, kręconą brodą i kręconymi włosami, sięgającymi ramion. Ubrany jest w płaszcz zawinięty wokół dolnej partii ciała i na lewym ramieniu, odsłaniający klatkę piersiową. Bóg Ojciec po prawej stronie w pozycji siedzącej, zwrócony w trzech czwartych w prawo, z pochyloną głową, lewą rękę kładzie na piersi, w dłoni trzyma berło, prawą ugiętą wyciąga w bok. Twarz ma pociągłą, o migdałowatych oczach, krótkim nosie i rozchylonych ustach, okoloną kręconą brodą i włosami sięgającymi ramion. Wokół głowy ma trójkątny nimb. Ubrany jest w tunikę przepasaną w talii, przylegającą do ciała oraz płaszcz zawinięty wokół nóg i lewego ramienia. Pomiędzy postaciami na uskrzydlonej główce anielskiej unosi się glob. Nad nimi gołębica Ducha Świętego w otoku z obłoków i uskrzydlonych główek anielskich, w glorii promienistej. Postacie, aniołki i gloria złocone, obłoki, glob i gołębica srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Wszystkie figury z ołtarza głównego cechują smukłość sylwetki, lekkość i swoboda w oddaniu pozy oraz miękki modelunek szat, odzwierciedlający ruch postaci. Twarze rzeźbione są w bardzo znamienny sposób, o głęboko osadzonych oczach, z drążonym kącikiem, prostym nosie i pełnych ustach. Włosy i brody układane są w niewielkie falujące pukle, różnej długości, ściśle okalające twarz. Zwłaszcza w postaciach kobiecych zauważyć można duże przywiązanie do szczegółu w precyzyjnym sposobie oddania elementów stroju, a także jego zdobień i detali. Dekoracja rzeźbiarska ołtarza w Nowej Białej została wykonana na wysokim poziomie, przez bardzo wprawnego rzeźbiarza, być może z terenu Spisza, jednak wciąż nierozpoznanego.
Trójcę Świętą ukazano w typie nowotestamentowym, najbardziej popularnym w jej nowożytnych przedstawieniach. Bóg Ojciec został zilustrowany jako starzec, nawiązując do wizji proroka („Patrzałem, aż postawiono trony, a Przedwieczny zajął miejsce. Szata Jego była biała jak śnieg, a włosy Jego głowy jakby z czystej wełny”, Dn 7, 9). Chrystus znajduje się po jego prawicy, co ma uzasadnienie ewangeliczne („[...] Pan Jezus został wzięty do nieba i zasiadł po prawicy Boga”, Mk 16, 19). Trzyma krzyż, który jest znakiem męczeńskiej śmierci. Nad nimi zaś unosi się Duch Święty pod postacią gołębicy zgodnie z tekstem Pisma Świętego („[...] ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębicę”, Mt 3, 16). Trójca ukazana jest jako tronująca pośród obłoków, co wskazuje na niebiański charakter jej władzy. Bóg Ojciec i Chrystus zasiadają obok siebie, co oznacza, że wspólnie ją sprawują. Pomiędzy nimi znajduje się kula symbolizująca glob ziemski, która wskazuje ich zwierzchnictwo nad światem. Ojciec i Syn zilustrowani są w momencie rozmowy podkreślającej więź pomiędzy osobami Trójcy Świętej.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry, po konserwacji.

Streszczenie

Grupa Trójcy Świętej powstała razem z ołtarzem głównym przed 1779 rokiem, a więc po pożarze kościoła (1752), ale przed jego ponowną konsekracją. Trójcę Świętą ukazano w typie nowotestamentowym, najbardziej popularnym w jej nowożytnych przedstawieniach.

Bibliografia

Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły polskiego Spisza", Kraków 2001
Szydłowski Tadeusz, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski", Warszawa 1938
Cyrek Olga, "Wyobrażenia Boga – Ojca na ikonograficznych przedstawieniach Trójcy Świętej typu staro- i nowotestamentowego w kontekście dogmatu trynitarnego" , „Łódzkie Studia Teologiczne” , s. 51-70
Šimončič Jozef, Karabová Katarína, "Kanonické vizitácie dunajeckého dekanatu v spišskom biskupstve z roku 1832", Krakov 2015

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Trójca Święta", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/trojca-swieta-11

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności