W 1841 roku proboszcz Wojciech Dybczak odnotował w kronice: „dałem odmalować cztery filary a raczej cztery słupy, na których się powała opiera [...] od tego wszystkiego zapłaciłem malarzowi Antoniemu Madejskiemu z Wieliczki 40 flor. A farby wszystkie moje były za które zapłaciłem 15 flor.” Następnie: „w roku 1843 przyozdobiłem kościół łapanowski malaturą Od której zapłaciłem 92 flo. Malarzy miałem z Krakowa niejakiego Wojciechowskiego i Mecnera na te malaturę składali się parafianie wieśniacy dali 66 florenów a panowie dali 42 floreny [...] ja darowałem i malarzy przez 2 tygodnie chowałem”. W 1848 proboszcz kazał „pomalować filarki pod chórem do malowania był malarz Franciszek Jastrzębski”. Były to jednak drobne prace malarskie. Po tym jak w 1890 roku za czasów probostwa Karola Guzkiewicza powiększono kościół w kierunku chóru, zdecydowano o wykonaniu polichromii wnętrza. Jak wskazuje napis pod chórem muzycznym, w 1903 roku kościół został odmalowany przez Michała Tarczałowicza z Bochni. W 1921 roku komitet kościelny poprosił o „konkurencję” na odmalowanie kościoła. Podczas powodzi w Łapanowie w 2010 roku drewniany kościół został poważnie uszkodzony. Świątynia została zalana do wysokości 1,3 m przez co zniszczona została posadzka i dolne partie ścian wraz z polichromią.
Polichromia ścian kościoła odpowiada podziałom architektonicznym wnętrza wydzielonym przez pilastry, filary i kolumny (w prezbiterium iluzjonistyczne pilastry). Malowany jasnobrązowy cokół w jednej czwartej wysokości ścian zamknięty jest profilowanym gzymsem, w jego polu znajdują się jasnozielone malowane płyciny odpowiadające szerokości podziałów wnętrza. Trzony pilastrów bladoróżowe z malowanymi czerwonymi płycinami, w prezbiterium z kapitelami korynckimi, w nawie zakończone tryglifami. Podpory podtrzymują malowane belkowanie, z jasnoróżowym fryzem i wspornikami dekorowanymi anthemionami, dźwigającymi silnie wysunięty gzyms. W nawie belkowanie malowane jest w partii środkowej (bez zaskrzynień) podtrzymywanej przez filary i kolumny. W polach pomiędzy pilastrami malowane płyciny w formie prostokątów, o szerokości przęseł, ujęte ramą dekorowaną w narożach stylizowanym akantem z kampanulami. W prezbiterium w jasnożółtych płycinach znajdują się malowane nisze w formie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym, ujęte profilowaną ramą, dekorowaną u góry i u dołu ornamentem roślinnym, z przedstawieniami ewangelistów i ich symboli. Na ścianie północnej znajdują się św. Mateusz, św. Marek i św. Łukasz, a na ścianie południowej, pomiędzy okami św. Jan. W nawie jasnożółte płyciny ścian wypełnione są dekoracją geometryczną w formie niebieskich i żółtych równoramiennych krzyżyków. Otwory okienne, drzwiowe i arkada kaplicy ujęte są malowanymi, imitującymi profilowanie obramieniami, dekorowanymi ornamentem roślinnym.
Strop prezbiterium i nawy w malowanej, kolorowej, profilowanej ramie, po wewnętrznej stronie z zielono-różowym pasem zdobionym ornamentem. Pośrodku, na tle malowanej jasnoróżowej płyciny, wydzielone pole o fantazyjnym kształcie, obwiedzione pomarańczową opaską z kartuszami na każdej stronie, ujętymi ornamentem roślinnym, wypełnionymi kratką i fantazyjną dekoracją. Jasnoniebieskie pole wypełnione jest malowanymi na złoto gwiazdami. W prezbiterium, w jego centrum kolejne pole o analogicznym kształcie ze sceną Wniebowzięcia Marii, a w nawie dwa pola ze scenami Chrystusa Zmartwychwstałego i Świętej Rodziny. W partii zaskrzynień nawy malowane płyciny w zielonych opaskach i jasnoróżowych polach wypełnione ornamentem geometrycznym. Jasnozielona balustrada chóru muzycznego dekorowana malowanymi płycinami w formie prostokątów, naprzemiennie stojących i leżących, flankujących środkowy medalion, wszystkie ujęte profilowaną ramą. Pola prostokątów stojących wypełnione rozetami na jasnoczerwonym tle. Pola prostokątów leżących wypełnione przedstawieniami instrumentów i ornamentu roślinnego ukazanych na żółtym tle. W środkowym medalionie przedstawienie Dawida grającego na harfie.
Polichromia powtarza podziały architektoniczne wnętrza, wykorzystując zabiegi malarstwa iluzjonistycznego w partiach malowanych cokołów, pilastrów prezbiterium, belkowania, nisz czy obramień okiennych i portali z dekoracją ornamentalną wykorzystującą motywy akantu i regencyjne. Na stropach pola w iluzjonistycznych obramieniach imitują plafony.
Scena Wniebowzięcia na stropie prezbiterium wzorowana jest na obrazie o tym samym tytule Guida Reniego, wykonanym w 1642 roku. Autor polichromii dodał do przedstawienia znajdujący się u dołu kamienny sarkofag i kwiaty, których nie ma na oryginale. Niewątpliwie przedstawienia Zmartwychwstania i Świętej Rodziny również wykonane były według konkretnych wzorów.
Polichromia w kościele w Łapanowie stanowi efekt eklektycznego połączenia kilku sposobów i rodzajów dekoracji wnętrza, przede wszystkim polichromii imitującej iluzjonistyczną architekturę, uzupełnioną o sceny figuralne i dekoracje geometryczne. Polichromia łapanowska jest bardzo podobna do malatury kościoła w Grabiu wykonanej przez Tarczałowicza kilka lat później (1907).
Polichromia w całości zniszczała. Liczne ubytki mechaniczne, odpryski, przetarcia, spękania i zabrudzenia.
Jak wskazuje napis pod chórem muzycznym, w 1903 roku kościół został odmalowany przez Michała Tarczałowicza z Bochni. Polichromia w kościele w Łapanowie stanowi efekt eklektycznego połączenia kilku sposobów i rodzajów dekoracji wnętrza, przede wszystkim polichromii imitującej iluzjonistyczną architekturę, uzupełnioną o sceny figuralne i dekoracje geometryczne. Polichromia łapanowska jest bardzo podobna do malatury kościoła w Grabiu wykonanej przez Tarczałowicza kilka lat później (1907).
Paulina Kluz, "Polichromia ścienna", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/polichromia-scienna-13