Król Saul

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wadowicki
Gmina
Kalwaria Zebrzydowska
Miejscowość
Brody
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Kalwaria Zebrzydowska
Parafia
Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny
Tagi
król Saul ołtarz główny rzeźba XVII wieku Tuliński Jan
Miejsce przechowywania
lewa bramka ołtarza głównego
Identyfikator
DZIELO/13981
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
XVIII/XIX wiek
Miejsce (państwo, miasto, region geograficzny)
Kalwaria Zebrzydowska
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie, srebrzenie
Autor noty katalogowej
Maria Działo
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska

Dzieje zabytku

Rzeźba króla Saula powstała na przełomie XVIII i XIX wieku i została ustawiona na lewej bramce ołtarza głównego w kościele w Brodach.

Opis

Rzeźba przedstawiająca króla Saula z Dawidem. Mężczyźni ukazani w postawie stojącej, trzymający się za lewe dłonie. Dawid sięgający do wysokości pasa Saula ustawiony przy jego prawym boku. Król w prawej dłoni trzyma miecz, a Dawid prawą dłoń składa na piersi. Twarz Saula szeroka z długim nosem, delikatnie rozchylonymi ustami, okolona średniej długości, czarną brodą oraz czarnymi włosami. Ubrany jest w srebrną tunikę, przewiązaną złotym pasem oraz biały płaszcz założony na lewe ramię; na głowie ma złoty turban, a na stopach wysokie rzymskie sandały. Dawid ubrany jest w złoconą tunikę z długimi rękawami. Polichromia w odsłoniętych partiach ciała naturalistyczna, szaty i detale złocone i srebrzone.

Zarys problematyki artystycznej

Rzeźbę króla Saula prawdopodobnie wykonał miejscowy stolarz Jan Tuliński lub jego współpracownik, który żył na przełomie XVIII i XIX wieku. Rzeźbiarz był zakonnikiem w klasztorze bernardynów w Kalwarii Zebrzydowskiej. Dlatego też jego dzieła można spotkać głównie na terenie przyklasztornym. Jest autorem właściwie wszystkich barokowo-klasycystycznych ołtarzy znajdujących się na dróżkach kalwaryjskich: dwóch w kaplicy „Dom Kajfasza”, po trzech w kaplicach: „Pałac Heroda”, „Ratusz Piłata” i „Ukrzyżowanie” i po jednym w kaplicach: „Dom Annasza”, „Brama Wschodnia”, „Ogrojec”, „Trzeci Upadek” i „Wieczernik”. Ponadto wykonał stalle w kaplicy „Trzeci Upadek”, chórki w kaplicy „Ukrzyżowanie” i „Wieczernik” oraz dekorację chórku muzycznego i organów w kaplicy „Dom Matki Boskiej”. Jednak jego najsłynniejsze dzieło znajduje się w kościele Grobu Matki Boskiej. Artysta wykonał dwupiętrowy ołtarz główny, na którym ustawiona jest omawiana figura. Monumentalne dzieło jest wyrazem rozbudowanej scenografii, przygotowanej na organizację dużych uroczystości odpustowych.

Figurę charakteryzują sztywny układ sylwetki i delikatnie zaznaczony kontrapost. Również drapowanie szat jest statyczne i pozbawione ekspresji. Przedstawia króla Saula, namaszczonego przez proroka Samuela. W wyniku nieposłuszeństwa Bogu Saula utracił koronę i został opętany przez złego ducha. Dawid, którego postać została ukazana przy boku króla, najpierw był jego dworzaninem i harfistą, a następnie po zwyciężeniu syna Saula został ogłoszony władcą Izraela.

Streszczenie

Rzeźba króla Saula powstała na przełomie XVIII i XIX wieku, prawdopodobnie w warsztacie Jana Tulińskiego, zakonnika z Kalwarii Zebrzydowskiej. Figura została ustawiona na prawej bramce ołtarza głównego w kościele w Brodach.

Bibliografia

Janicka-Krzywda Urszula , "Patron – atrybut – symbol", Poznań 1993
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
Chrzanowski Tadeusz, Kornecki Marian , "Sztuka Ziemi Krakowskiej", Kraków 1982
"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Maria Działo, "Król Saul", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/krol-saul

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności