Obraz włoskiego malarza doby manieryzmu Santi di Tito zakupiony został przez Artura i Zofię Potockich u florenckiego handlarza dziełami sztuki Fedele Acciaci w czasie wyprawy do Włoch w latach 1824-1825. Według Rafała Kowalskiego, który swoje uwagi sformułował mailowo, Potocki był we Włoszech w latach 1829-1830, a obraz zakupił na aukcji w Wiedniu. Okoliczności nabycia dzieła wymagają zatem dalszych badań.
W środku kompozycji Maria w jasnej sukni, z niebieskim płaszczem narzuconym na ramiona i odkrytą głową siedzi, trzymając nagie Dzieciątko na kolanach. Obok niej po lewej stronie stoi św. Józef zwrócony profilem, wsparty na lasce. Na pierwszym planie Trzej Królowie: z lewej Murzyn w turbanie odwrócony tyłem klęczy, podając szkatułkę, pośrodku, zwrócony profilem klęczy brodaty monarcha w aksamitnym złotym płaszczu i podaje Dzieciątku naczynie. Trzeci król w czapce z piórem ukazuje się w prawym dolnym narożniku, pochylony otwiera szkatułę z darami. Na drugim planie po prawej grupa dwóch giermków z naczyniem. W tle po lewej architektura ruin, po prawej daleki „romantyczny” krajobraz. Koloryt soczysty, odpowiadający w tonacji wieczornej porze sceny.
Obraz w kościele w Krzeszowicach należy do najciekawszych prac jednego z najwybitniejszych włoskich malarzy doby manieryzmu, działającego w Rzymie i we Florencji.
Sinko-Popielowa Krystyna, Santi di Tito i jego "Pokłon Trzech Króli Trzech Króli" w kościele w Krzeszowicach, "Dawna Sztuka", 1938, s. 237-240.
Obraz w kościele w Krzeszowicach należy do najciekawszych prac jednego z najwybitniejszych włoskich malarzy doby manieryzmu, działającego w Rzymie i we Florencji.
Józef Skrabski, "Hołd Trzech Króli", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/hold-trzech-kroli