Ołtarze boczne wraz z dekoracją rzeźbiarską powstały w latach 1751-1757 w czasie modernizacji wnętrza świątyni staraniem ówczesnego proboszcza, księdza Michała Lorencsa, przy wsparciu barona Antála Mednyanszkyego de Megyes, który miał przywilej patronatu w stosunku do kościoła. Z niezachowanej do dziś księgi rachunkowej z lat 1751-1829, na którą powoływali się dawni badacze wiadomo, że ołtarze boczne zostały wykonane przez niewymienionego z nazwiska rzeźbiarza z Preszowa, natomiast pozłocone przez Dawida Kramera, malarza z Preszowa, jednocześnie trzej rzeźbiarze z rodziny Wierzbickich z Nowego Targu wykonali nieokreślone figury do wszystkich ołtarzy.
Figura ścięta z tyłu, drążona, zwrócona w trzech czwartych w prawo, w kontrapoście. Święty obiema rękami trzyma włócznię skierowaną w dół w stronę leżącego u jego stóp diabła. Twarz ma pociągłą, o migdałowatych oczach, lekko garbatym nosie, pełnych ustach, okoloną długimi, silnie kręconymi włosami. Postać w stroju żołnierza, w tunice sięgającej kolan, zbroi oraz w płaszczu zarzuconym na plecy i opadającym na prawą nogę, przewiązanym taśmą przez tors, na głowie ma hełm. Ciało polichromowane naturalistycznie, strój złocony.
Dekoracja rzeźbiarska ołtarzy bocznych jest niejednorodna, wykonana niewątpliwie przez kilku artystów. Osiem głównych figur w obu retabulach można potraktować jako spójny formalnie zespół, wyróżniający się pod względem poziomu wykonania spośród pozostałej dekoracji rzeźbiarskiej kościoła. Wszystkie figury charakteryzuje ten sam typ twarzy ze znamiennie rzeźbionymi wąskimi wąsami oraz silnie skręconymi puklami brody i włosów. Sylwetki pozowane są dosyć zachowawczo, zaś we wszystkich przypadkach tkanina ściśle przylega do ciała i jest obficie drapowana. Figury zostały wykonane niewątpliwie przez tego samego artystę, którym z dużym prawdopodobieństwem był nieznany z nazwiska rzeźbiarz z Preszowa.
Święty Michał Archanioł był wodzem chórów anielskich i podczas buntu aniołów pierwszy ruszył do walki i zwyciężył ich przywódcę, Lucyfera. W ikonografii przedstawiany jest zatem w stroju żołnierza z diabłem u swych stóp oraz z mieczem lub włócznią w ręku.
Zabrudzenia; spękania i przetarcia warstwy polichromii i złoceń.
Figura św. Michała Archanioła znajdująca się w lewym ołtarzu bocznym została wykonana w latach 1751-1757 razem z całym wyposażeniem i jego dekoracją rzeźbiarską, prawdopodobnie przez nieznanego z nazwiska rzeźbiarza z Preszowa. Święty Michał Archanioł był wodzem chórów anielskich i podczas buntu aniołów, pierwszy ruszył do walki i zwyciężył ich przywódcę, Lucyfera. W ikonografii przedstawiany jest zatem w stroju żołnierza, z diabłem u swych stóp oraz z mieczem lub włócznią w ręku.
Paulina Kluz, "Św. Michał Archanioł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-michal-archaniol