Św. Jan Ewangelista

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Łapsze Niżne
Miejscowość
Kacwin
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Parafia Wszystkich Świętych
Tagi
rzeźba XVIII wieku sztuka drugiej połowy XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz przytęczowy południowy
Identyfikator
DZIELO/02018
Kategoria
rzeźba
Ilość
1
Czas powstania
1773 rok
Technika i materiał
drewno, techniki rzeźbiarskie, polichromowanie, złocenie
Wymiary podstawowe
wysokość – 141 cm
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Figura św. Jana Ewangelisty powstała w 1773 roku razem z ołtarzem bocznym. Wymieniona była w tym miejscu w aktach wizytacji w 1832 roku.

Opis

Rzeźba ścięta z tyłu, drążona, ustawiona na niskiej podstawie. Święty ukazany frontalnie, w kontrapoście, z głową skierowaną w lewo, o sylwetce delikatnie przechylonej w tył. Prawą rękę kładzie na piersi, lewą wyciąga przed siebie. Twarz ma pełną, o wysokim czole, wąskich, migdałowatych oczach, długim, prostym nosie i pełnych, rozchylonych ustach. Włosy ma kręcone, przylegające do głowy, sięgające ramion. Ubrany jest w długą, przylegającą do ciała tunikę z kołnierzykiem, przepasaną w talii, z długimi rękawami z wywiniętymi mankietami oraz złocony płaszcz przewiązany diagonalnie przez lewe ramię, zawieszony na taśmie. Polichromia ciała naturalistyczna.

Zarys problematyki artystycznej

Figury z prawego ołtarza bocznego wyróżnia bardzo charakterystyczny sposób oddania fizjonomii, włosów i szat. Mają twarze o płytko rzeźbionych, wąskich i migdałowatych oczach, długich i wąskich nosach, włosy zaś są kręcone w dolnej części, ale przylegające do głowy w górnej. Szaty podkreślają układ ciała, przylegają do niego ściśle w partiach torsu, nóg i bioder, są lekko marszczone i modelowane, w liczne, wąskie fałdy. Bardzo podobne pod względem formalnym rzeźby znajdują się w ołtarzu głównym w Łapszach Niżnych, jakkolwiek ich wykonawca pozostaje wciąż nieznany.
Święty Jan był rybakiem, bratem św. Jakuba Większego, wybranym przez Jezusa na swojego ucznia. Był autorem Ewangelii, Apokalipsy i trzech Listów. W ikonografii przedstawiany był zawsze jako młodzieniec, gdyż według tradycji uważano go za najmłodszego, a przez to najbardziej umiłowanego przez Chrystusa ucznia. Był jedną z osób, które znajdowały się pod krzyżem podczas śmierci Chrystusa, dlatego ukazywany jest w grupach i scenach Ukrzyżowania. Kacwińska figura wpisuje się w ikonografię retabulum właśnie pod tym wezwaniem.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Figura św. Jana Ewangelisty powstała w 1773 roku razem z ołtarzem bocznym. Święty był jedną z osób, które znajdowały się pod krzyżem podczas śmierci Chrystusa, dlatego ukazywany jest w grupach i scenach Ukrzyżowania. Kacwińska figura wpisuje się w ikonografię retabulum właśnie pod tym wezwaniem.

Bibliografia

Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły polskiego Spisza", Kraków 2001
Szydłowski Tadeusz, "Zabytki sztuki w Polsce. Inwentarz topograficzny, cz. 3: Województwo krakowskie, t. 1, z. 1: Powiat nowotarski", Warszawa 1938
Zaleski Wincenty, "Święci na każdy dzień", Warszawa 1989
Šimončič Jozef, Karabová Katarína, "Kanonické vizitácie dunajeckého dekanatu v spišskom biskupstve z roku 1832", Krakov 2015
Skorupa Andrzej, Monita Rafał, "Kacwin. Kościół Wszystkich Świętych", Kraków 2015

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Św. Jan Ewangelista", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-jan-ewangelista-29

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności