Sukienka została wykonana w 1860 roku. Zawieszono ją na obrazie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny fundacji Adama Niewiarowskiego z Niewirowa, ówczesnego właściciela dóbr Niegowici. Według tradycji dzieło to powstało w 1610 roku. Obraz po raz pierwszy odnotowano w inwentarzu kościelnym z 1693 roku „[...] in hoc altari est Imago Assumpt[ionis] B.MV. Sumptu G. olim Adami de Niewiarów Niewiarowski depicta, [...]”. Pierwotnie wizerunek maryjny umieszczony był w ołtarzu głównym pierwszego kościoła w Niegowici, następnie przeniesiono go do drugiego, drewnianego kościoła, a ostatecznie do obecnego, murowanego. Obraz parafianie otaczają szczególnym kultem, co zanotował w kronice parafialnej proboszcz Józef Kołodziejczyk: „Największym skarbem parafii jest łaskami słynący piękny, duży obraz Matki Boskiej namalowany przez nieznanego malarza w 1610 roku. Odpust ten [Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny – 15 sierpnia] gromadził i gromadzi wielką rzeszę wiernych nie tylko z parafii, ale z całej okolicy. Ludzie wypraszali sobie liczne łaski u Matki Boskiej przed tym obrazem łaskami słynącym”. Nic więc dziwnego, że otoczony kultem obraz ozdabiali najcenniejszymi darami. Jednak sukienkę z 1860 roku ze względu na zły stan zachowania obrazu usunięto podczas konserwacji w 1906 roku. Kolejną, złotnika Piotra Seipa, według projektu Jana Bukowskiego zamówiono „jako akt wdzięczności parafii za uratowanie kościoła w czasie inwazji [rosyjskiej]” w 1917 roku. Oba dzieła w 2008 roku poddano konserwacji w pracowni krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. W tym też czasie Kinga Kuzemczak z Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie przy pomocy włoskiego malarza Renata Tarlariniego z San Marino i przy finansowym wsparciu włoskiego przedsiębiorstwa Enrico Mangiarottiego wykonała konserwację ołtarza i obrazu. Rok później, zapewne po zakończonej konserwacji, obie sukienki oraz srebrną różę, dar włoskiej rodziny kardynała Tarcisia Bertone, zawieszono na ścianach prezbiterium, obok głównego ołtarza.
Sukienka na obraz Matki Boskiej umieszczona w przeszklonej gablocie w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem półkolistym. Suknia Matki Boskiej z długimi rękawami ułożonymi na piersi w geście modlitwy, u szyi dekorowana ozdobną bordiurą. Płaszcz założony na głowę, ciasno oplatający sylwetkę zdobiony na brzegu złoconą bordiurą. Suknia i płaszcz dekorowane 12 złoconymi gwiazdkami oraz dwoma równoramiennymi krzyżykami na ramionach Matki Boskiej. U dołu półksiężyc i obłoki, a na głowie zamknięta korona, wysadzana różnokolorowymi kamieniami. Bordiury, gwiazdki, krzyżyki i korona złocone, pozostałe elementy srebrzone. Rama drewniana, profilowana i malowana w kolorze brązu. Tło ciemnoniebieskie.
Sukienka na obraz, nazywana też okładem lub koszulką to metalowa ozdoba, a zarazem osłona zakładana na malowane przedstawienia religijne, która swoją genezą sięga jeszcze Bizancjum. Sukienki prawdopodobnie pojawiły się, aby osłonić ikony, traktowane na równi z relikwiami, podczas oddawania im czci przez pocałunek. Omawiana sukienka przedstawia typ zwany „riza”, czyli pokrywający tylko partię szat. W przeciwieństwie do szat z obrazu Matki Boskiej Niegowickiej ozdobiona jest 12 gwiazdami (na obrazie jest ich 17), które mają znaczenie symboliczne. Nawiązują do słów z Apokalipsy św. Jana: „I wielki znak ukazał się na niebie: Niewiasta w słońce obleczona, i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu” (Ap 12, 1). W egzegezie objawienia św. Jana były utożsamiane z symbolem 12 apostołów wokół personifikacji Kościoła i 12 pokoleń Izraela. Według św. Bernarda z Clairvaux oznaczały przywileje Matki Boskiej: cztery przywileje niebiańskie, cztery jej serca i cztery jej ciała. Z czasem wraz z innymi ciałami niebieskimi (słońcem i księżycem) przeniknęły na stałe do ikonografii Niepokalanej.
Drobne spękania warstwy srebrzenia i złoceń.
Sukienkę wykonano w 1860 roku i zawieszono ją na obrazie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny fundacji Adama Niewiarowskiego z Niewirowa, ówczesnego właściciela dóbr Niegowici. Od 2009 roku wisi w gablocie na ścianie prezbiterium kościoła. Przedstawia typ sukienki zwany „riza”, czyli pokrywającą tylko partię szat.
Maria Działo, "Sukienka na obraz", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sukienka-na-obraz-1