Sukienkę wykonał krakowski złotnik Piotr Seip, według projektu Jana Bukowskiego w 1917 roku. Zawieszono ją na obrazie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny fundacji Adama Niewiarowskiego z Niewirowa, ówczesnego właściciela dóbr Niegowici. Według tradycji dzieło to powstało w 1610 roku. Obraz po raz pierwszy odnotowano w inwentarzu kościelnym z 1693 roku „[...] in hoc altari est Imago Assumpt[ionis] B.MV. Sumptu G. olim Adami de Niewiarów Niewiarowski depicta, [...]”. Pierwotnie wizerunek maryjny umieszczony był w ołtarzu głównym pierwszego kościoła w Niegowici, następnie przeniesiono go do drugiego, drewnianego kościoła, a ostatecznie do obecnego, murowanego. Obraz parafianie otaczają szczególnym kultem, co zanotował w kronice parafialnej proboszcz Józef Kołodziejczyk: „Największym skarbem parafii jest łaskami słynący piękny, duży obraz Matki Boskiej namalowany przez nieznanego malarza w 1610 roku. Odpust ten [Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny – 15 sierpnia] gromadził i gromadzi wielką rzeszę wiernych nie tylko z parafii, ale z całej okolicy. Ludzie wypraszali sobie liczne łaski u Matki Boskiej przed tym obrazem łaskami słynącym”. Nic więc dziwnego, że otoczony kultem obraz ozdabiali najcenniejszymi darami. Wcześniej zdobiła go drewniana sukienka z 1860 roku, którą usunięto podczas konserwacji w 1906 roku. Sukienkę złotnika Seipa zamówiono „jako akt wdzięczności parafii za uratowanie kościoła w czasie inwazji [rosyjskiej]”. Oba dzieła w 2008 roku poddano konserwacji w pracowni krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej. W tym też czasie Kinga Kuzemczak z Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie przy pomocy włoskiego malarza Renata Tarlariniego z San Marino i przy finansowym wsparciu włoskiego przedsiębiorstwa Enrico Mangiarottiego wykonała konserwację ołtarza i obrazu. Rok później, zapewne po zakończonej konserwacji obie sukienki oraz srebrną różę, dar włoskiej rodziny kardynała Tarcisia Bertone, zawieszono na ścianach prezbiterium, obok głównego ołtarza.
Sukienka na obraz Matki Boskiej umieszczona w przeszklonej oprawie w kształcie stojącego prostokąta, zamkniętego łukiem półkolistym. Suknia Matki Boskiej z długimi rękawami ułożonymi na piersi w geście modlitwy, u szyi dekorowana kaboszonami i rautami. Płaszcz założony na głowę, ciasno oplatający sylwetkę, zdobiony ulistnioną wicią z owocami i kwiatami granatu. Na brzegach jest dekorowany ozdobnym pasem z rautami i kaboszonami. U dołu półksiężyc, a na głowie zamknięta korona z krzyżykiem, wysadzana kamieniami. Z prawej strony zawieszona srebrna róża. Półksiężyc, korona i dekoracja roślinna złocone. Rama drewniana, profilowana i malowana w kolorze brązu. Tło ciemnoniebieskie.
Sukienka na obraz, nazywana też okładem lub koszulką to metalowa ozdoba, a zarazem osłona zakładana na malowane przedstawienia religijne, która swoją genezą sięga jeszcze Bizancjum. Sukienki prawdopodobnie pojawiły się, aby osłonić ikony, traktowane na równi z relikwiami, podczas oddawania im czci przez pocałunek. Omawiana sukienka przedstawia typ zwany „riza”, czyli pokrywający tylko partię szat. Od 1917 roku obraz Matki Boskiej Niegowickiej zdobiła sukienka wykonana w warsztacie krakowskiego złotnika Piotra Seipa, który od 1886 roku prowadził prężnie działający zakład w kamienicy przy ul. Floriańskiej 18 w Krakowie. Jego dzieła znajdują się w wielu kościołach krakowskich: w kościele Paulinów na Skałce, klasztorze Urszulanek, klasztorze Pijarów i kościele Mariackim. Seip był autorem pastorałów Adama Stefana Sapiehy i archiprezbitera kościoła Mariackiego Józefa Krzemieńskiego. W 1935 roku wykonał trumnę na zwłoki Józefa Piłsudskiego, którą zaprojektował Józef Szczepkowski. Jego zakład funkcjonuje do dziś, w Krakowie przy ul. Józefa Dietla 58. Sukienka w kościele w Niegowici jest przykładem współpracy złotnika Seipa z malarzem i grafikiem Janem Bukowskim, którego głównym obszarem pracy było malarstwo ścienne i grafika książkowa. W swoich polichromiach łączył elementy figuralne z motywem stylizowanej dekoracji roślinnej. Podobny motyw ulistnionej wici z owocami granatu, jak na niegowickiej sukience wykorzystał również w kościele Bernardynek w Krakowie. Między innymi malował: kaplicę św. Jana Nepomucena w kościele Najświętszej Marii Panny w Krakowie (razem z Tetmajerem), kaplicę przy klasztorze Reformatów w Kętach, kościół w Bolesławcu (koło Byczyny), kościół w Skrzyszowie pod Tarnowem, kościół parafialny w Bochni, kościół św. Józefa w Krakowie i inne. Zajmował się również grafiką użytkową, batikiem, ponadto projektował oprawy introligatorskie, kilimy, meble, drobne przedmioty użytku codziennego i wnętrza.
Dobry.
Sukienkę wykonał krakowski złotnik Piotr Seip, według projektu Jana Bukowskiego w 1917 roku. Zawieszono ją na obrazie Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny fundacji Adama Niewiarowskiego z Niewirowa, ówczesnego właściciela dóbr Niegowici. Sukienkę zamówiono „jako akt wdzięczności parafii za uratowanie kościoła w czasie inwazji [rosyjskiej]”. Od 2009 roku wisi w gablocie na ścianie prezbiterium kościoła.
Maria Działo, "Sukienka na obraz", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sukienka-na-obraz