Ołtarz główny

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Harklowa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
późny barok snycerstwo barokowe sztuka barokowa sztuka późnobarokowa sztuka XVIII wieku
Miejsce przechowywania
prezbiterium
Identyfikator
DZIELO/01722
Kategoria
ołtarz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Technika i materiał
drewno rzeźbione, polichromowane, złocone i srebrzone; techniki snycerskie
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Uznanie autorstwa 4.0

Dzieje zabytku

Nastawa główna w kościele Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Harklowej powstała w XVIII wieku z użyciem starszych elementów. W polu głównym, osiach bocznych i zwieńczeniu ołtarza umieszczono części późnogotyckiego tryptyku będącego na wyposażeniu harklowskiej świątyni. Tryptyk ten datowany na początek XVI wieku powstał w środowisku krakowskim. W polu głównym ołtarza umieszczono obraz przedstawiający Rodzinę Marii, w osi lewej skrzydło z przedstawieniem św. Jana Chrzciciela i św. Barbary, w osi prawej natomiast skrzydło z wizerunkami św. Stanisława i św. Katarzyny Aleksandryjskiej. W zwieńczeniu znajduje się scena Zwiastowania. Obraz ze sceną Koronacji Marii umieszczony ponad polem głównym ołtarza oraz obrazy Chrystusa w typie Ecce Homo i Matkę Boską Bolesną powstały w XVIII wieku. Struktura ołtarza została częściowo zmieniona podczas prac remontowych prowadzonych w kościele w 1877 roku. W 1930 roku na zasuwie ołtarza umieszczono obraz przedstawiający św. Katarzynę Aleksandyjską sprowadzony z Rzymu w 1930 roku.

Opis

Ołtarz trójosiowy, dwukondygnacyjny z bramkami o formach architektonicznych, uszaty. Mensa murowana, prostopadłościenna z drewnianym antepedium ujętym profilowaną ramą z malowaną dekoracją roślinną. W polu malowane na płótnie przedstawienie adoracji Najświętszego Sakramentu. Tabernakulum w formie prostopadłościanu, o wypukłej ściance frontowej, ujętej pilastrami o kapitelach w formie akantowych konsol podtrzymujących pełne belkowanie. Na trzonach owalne lustra w akantowych ramach. W zwieńczeniu dwie uskrzydlone główki anielskie. Na metalowych drzwiczkach krucyfiks oraz kielich z hostią w otoczeniu winnych gron i kłosów (na odwrociu). Naroża tabernakulum flankuje para aniołów ustawionych na wolutowych konsolach. Nastawa umieszczona na wysokim cokole z bramkami mieszczącymi obrazy Chrystusa w typie Ecce Homo (z lewej) oraz Matki Boskiej Bolesnej (z prawej). Cokół artykułowany wysokimi postumentami, na których ustawione są kolumny. W polach postumentów złocona dekoracja akantowa. Kondygnacja pierwsza trójosiowa, artykułowana złoconymi kolumnami o korynckich kapitelach, ujęta srebrzonymi akantowymi uszami (suchy akant). Kolumny dźwigają pełne belkowanie, wyłamane na osiach podpór oraz odcinki przyczółka, na których siedzą figury aniołów w białych szatach. Dodatkowo, w osiach kolumn umieszczone mniejsze figury klęczących aniołów (osie wewnętrzne) oraz marmoryzowane, owalne kartusze ujęte złoconymi ramami z ornamentem małżowinowo-chrząstkowym (osie zewnętrzne). W partii fryzu złocone rozetki oraz marmoryzowane, owalne kartusze ujęte złoconym akantem. Gzyms profilowany, dekorowany dodatkowo złoconym kimationem. W polu środkowym prostokątny obraz przedstawiający Rodzinę Marii. Na zasuwie umieszczony obraz z wizerunkiem św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Powyżej, w osi ołtarza obraz ze sceną Koronacji Marii, o nieregularnym kształcie w akantowej ramie, zwieńczonej koroną. W osiach bocznych umieszczone skrzydła boczne dawnego, gotyckiego tryptyku z wizerunkami św. Jana Chrzciciela i św. Barbary (z lewej) oraz św. Stanisława biskupa i św. Katarzyny Aleksandryjskiej (z prawej). Zwieńczenie ołtarza w formie edikuli ujętej złoconymi, korynckimi kolumnami oraz złoconymi, akantowymi uszami. Po bokach niewielkie figury klęczących aniołów. Podpory dźwigają wyłamane belkowanie dekorowane kimationem i rozetkami, łukowato wyginające się w osi ołtarza. W polu obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym ze sceną Zwiastowania. Całość zwieńczona srebrzonym baldachimem z podwieszonej tkaniny przewiązanej złotym sznurem ze złoconą koroną umieszczoną na szczycie. Struktura ołtarza marmoryzowana w odcieniu ciemnoszarym, profile i płyciny na filarach marmoryzowane w kolorze bordowym, ornamentyka złocona i posrebrzana.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiany ołtarz jest dziełem niejednorodnym pod względem stylu, złożonym z elementów pochodzących z różnych okresów historycznych. Struktura nastawy i część obrazów jest późnobarokowa i powstała w XVIII wieku (obrazy „Koronacja Marii”, „Ecce Homo” i „Matka Boska Bolesna”). Podczas wznoszenia ołtarza wykorzystano jednak elementy późnogotyckiego tryptyku z początku XVI wieku, który znajdował się na wyposażeniu świątyni. Na obecny kształt i odbiór nastawy wpłynęły także zmiany dokonane podczas remontu świątyni w 1877 roku (np. dodanie nowego antepedium).

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Ołtarz jest dziełem niejednorodnym pod względem stylu, złożonym z elementów pochodzących z różnych okresów historycznych. Struktura nastawy i część obrazów jest późnobarokowa i powstała w XVIII wieku (obrazy „Koronacja Marii”, „Ecce Homo” i „Matka Boska Bolesna”). Podczas wznoszenia ołtarza wykorzystano jednak elementy późnogotyckiego tryptyku z początku XVI wieku, który znajdował się na wyposażeniu świątyni. Na obecny kształt i odbiór nastawy wpłynęły także zmiany dokonane podczas remontu świątyni w 1877 roku.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Natanek Piotr, "Informator Archidiecezji Krakowskiej 2000. Parafie i kościoły", Kraków 2000
Pytel Zbigniew, Susek Mariusz, "Drewniane świątynie archidiecezji krakowskiej ", Kraków 1999
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Ołtarz główny", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/oltarz-glowny-77

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności