Ecce Homo

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Harklowa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
barok ikonografia chrystologiczna malarstwo barokowe malarstwo baroku malarstwo XVIII wieku sztuka barokowa sztuka późnobarokowa sztuka XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz główny, bramka lewa
Identyfikator
DZIELO/20527
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Technika i materiał
olej na desce (?)
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Obraz powstał zapewne w XVIII wieku i jest współczesny barokowej nastawie, w której został umieszczony.

Opis

Obraz w kształcie stojącego prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym. W centrum kompozycji przedstawiony Chrystus w typie Ecce Homo. Postać ukazana w pozycji stojącej, frontalnie z głową zwróconą nieznacznie w prawo. Ręce skrzyżowane na wysokości bioder, w prawej dłoni trzyma trzcinę. Chrystus przedstawiony jako młody mężczyzna o pociągłej twarzy, długich brązowych włosach i krótkim zaroście. Wzrok skierowany w dół. Na głowie Zbawiciela umieszczona cierniowa korona, a wokół niej świetlisty nimb. Tors nagi, wokół bioder udrapowane białe perizonium, na ramiona luźno narzucony czerwony płaszcz. Na drugim planie, z lewej strony kompozycji ukazany kamienny postument zwieńczony profilowanym gzymsem. Tło jednolite, ciemnobrązowe.

Zarys problematyki artystycznej

Obraz przedstawiający Chrystusa w typie Ecce Homo stanowi parę z wizerunkiem Matki Boskiej Bolesnej znajdującym się w prawej bramce ołtarza głównego. Oba dzieła wykonał ten sam artysta, niestety nie jest znane jego nazwisko ani dokładny czas powstania obrazu. Dzieło mogło zostać wykonane w podobnym czasie co nastawa główna w kościele w Harklowej tj. w XVIII wieku. Omawiany obraz przedstawia umęczonego Chrystusa w typie określanym w historii sztuki jako Ecce Homo (Oto człowiek). Jest to przedstawienie o charakterze pasyjnym tj. odnoszącym się do męki Chrystusa. Nazwa tematu nawiązuje do słów, jakie miał skierować do ludu żydowskiego Poncjusz Piłat po pojmaniu Chrystusa. Opis tych zdarzeń można odnaleźć w Ewangelii św. Jana: „Wówczas Piłat wziął Jezusa i kazał Go ubiczować. A żołnierze uplótłszy koronę z cierni, włożyli Mu ją na głowę i okryli Go płaszczem purpurowym. Potem podchodzili do Niego i mówili: «Witaj, Królu Żydowski!» I policzkowali Go. A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: «Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy». Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: «Oto Człowiek»” (J 19, 1-6).

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Nie jest znany autor dzieła ani dokładny czas jego powstania. Obraz mógł zostać wykonany w podobnym czasie co nastawa główna w kościele w Harklowej czyli w XVIII wieku. Omawiany obraz przedstawia umęczonego Chrystusa w typie określanym w historii sztuki jako Ecce Homo (Oto człowiek). Jest to przedstawienie o charakterze pasyjnym tj. odnoszącym się do męki Chrystusa.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Natanek Piotr, "Informator Archidiecezji Krakowskiej 2000. Parafie i kościoły", Kraków 2000
Pytel Zbigniew, Susek Mariusz, "Drewniane świątynie archidiecezji krakowskiej ", Kraków 1999
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Ecce Homo", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ecce-homo-18

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności