Koronacja Marii

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Nowy Targ
Miejscowość
Harklowa
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Nowy Targ
Parafia
Narodzenia Najświętszej Marii Panny
Tagi
ikonografia maryjna ikonografia trynitarna malarstwo barokowe malarstwo baroku malarstwo XVIII wieku późny barok sztuka XVIII wieku
Miejsce przechowywania
ołtarz główny, zwieńczenie
Identyfikator
DZIELO/20650
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XVIII wiek
Technika i materiał
olej na płótnie (?)
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Domena Publiczna

Dzieje zabytku

Obraz powstał zapewne w XVIII wieku i jest współczesny barokowej nastawie, w której został umieszczony.

Opis

Obraz o nieregularnym kształcie zbliżonym do równoramiennego trójkąta o silnie zaokrąglonych wierzchołkach i wklęsłej podstawie, ujący złoconą i srebrzoną akantową ramą zwieńczoną koroną w typie otwartym. Ramę dekorują dodatkowo srebrzone winne grona. W centrum kompozycji, na tle obłoków ukazana klęcząca Maria z pochyloną głową i rękami skrzyżowanymi na piersi. Przedstawiona frontalnie jako młoda, długowłosa kobieta z głową zwróconą w trzech czwartych w lewo. Twarz owalna, policzki delikatnie zaróżowione, wzrok skierowany w dół. Maria ubrana jest w jasnoróżową suknię z długimi rękawami oraz granatowy płaszcz luźno udrapowany wokół ramion postaci. Wokół głowy widoczny świetlisty nimb. Ponad głową, ukazani po bokach Marii Chrystus (z lewej) i Bóg Ojciec (z prawej) podtrzymują dużą, złotą koronę w typie otwartym. Nieco wyżej ukazana gołębica Ducha Świętego. Chrystus siedzący na obłoku przedstawiony frontalnie z twarzą skierowaną do Marii. Prawą rękę wspiera na niebieskim globie, lewą wyciąga, podtrzymując koronę nad głową swojej matki. Zbawiciel został przedstawiony jako młody mężczyzna o długich, brązowych włosach i takim samym zaroście. Jego tors z widocznymi śladami męki jest nagi, na ramiona i plecy na luźno narzucony czerwony płaszcz. Wokół jego głowy znajduje się świetlisty nimb. Przedstawiony z prawej strony obrazu Bóg Ojciec również siedzi w obłokach, zwracając się w kierunku Marii. Lewą rękę wspiera na niebieskim globie, trzymając w niej również złote berło. Prawą wyciągniętą w bok podtrzymuje koronę ponad głową Marii. Bóg Ojciec został przedstawiony jako starzec z siwymi włosami oraz długą siwą brodą ubrany w jasnoniebieską szatę z długimi rękawami oraz żółty płaszcz. W tle obrazu widoczne obłoki rozświetlone ciepłym, brązowo-żółtym światłem. Kolorystyka obrazu ciepła, intensywna.

Zarys problematyki artystycznej

Niestety nie jest znany autor dzieła ani dokładny czas jego powstania. Obraz mógł zostać wykonany w podobnym czasie co nastawa główna w kościele w Harklowej. Przedstawia Koronację Marii przez Trójcę Świętą. Ten temat ikonograficzny w sztuce pojawił się pod koniec XIV wieku. W sztuce nowożytnej szczególnie charakterystyczne było rozbudowanie strefy niebiańskiej przedstawienia poprzez ukazanie obszernych partii chmur oraz uskrzydlonych główek anielskich.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Nie jest znany autor dzieła ani dokładny czas jego powstania. Obraz mógł zostać wykonany w podobnym czasie co nastawa główna w kościele w Harklowej czyli w XVIII wieku. Przedstawia Koronację Marii przez Trójcę Świętą. Ten temat ikonograficzny w sztuce pojawił się pod koniec XIV wieku. W sztuce nowożytnej szczególnie charakterystyczne było rozbudowanie strefy niebiańskiej przedstawienia poprzez ukazanie obszernych partii chmur oraz uskrzydlonych główek anielskich.

Bibliografia

"Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. 1: Województwo krakowskie", Warszawa 1953
Natanek Piotr, "Informator Archidiecezji Krakowskiej 2000. Parafie i kościoły", Kraków 2000
Pytel Zbigniew, Susek Mariusz, "Drewniane świątynie archidiecezji krakowskiej ", Kraków 1999
Skorupa Andrzej, "Zabytkowe kościoły Niżnego Podhala", Kraków 2004
"Zabytki sztuki w Polsce. Małopolska", Warszawa 2016

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Koronacja Marii", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2021, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/koronacja-marii-1

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności