Ecce Homo

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
nowotarski
Gmina
Łapsze Niżne
Miejscowość
Frydman
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niedzica
Parafia
Św. Stanisława Biskupa i Męczennika
Kościół
Św. Stanisława Biskupa i Męczennika
Tagi
Ecce Homo malarstwo XIX wieku malarstwo XX wieku
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/11971
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
druga połowa XIX – pierwsza połowa XX wieku
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Paulina Kluz
Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Przedstawienie Ecce Homo mogło być wykonane w drugiej połowie XIX lub w pierwszej połowie XX wieku.

Opis

Obraz w formie stojącego prostokąta. W centrum Chrystus ukazany do bioder, zwrócony w trzech czwartych w prawo, ze skrzyżowanymi z przodu dłońmi, związanymi w nadgarstkach powrozem; w lewej dłoni trzyma trzcinę. Twarz ma kwadratową, o zaróżowionych policzkach, dużych, migdałowatych oczach, lekko garbatym nosie i pełnych ustach; okoloną krótką, puszystą brodą oraz brązowymi, lekko kręconymi włosami, opadającymi na ramiona. Na głowie ma koronę cierniową, spod której spływają strużki krwi. Chrystus w partii bioder przewiązany białym, drapowanym perizonium, na prawe ramię ma narzucony czerwony płaszcz. Ma odsłonięty, muskularny tors. Postać ukazana na brązowym tle, rozjaśnionym wokół jej głowy. Obraz ujęty czarną, prostą ramą.

Zarys problematyki artystycznej

Wizerunki Ecce Homo (Oto Człowiek) stanowią zredukowaną wersję tematu Ostentatio Christi, a więc sceny, gdy Piłat po ubiczowaniu Chrystusa prezentuje go ludowi: „A Piłat ponownie wyszedł na zewnątrz i przemówił do nich: «Oto wyprowadzam Go do was na zewnątrz, abyście poznali, że ja nie znajduję w Nim żadnej winy». Jezus więc wyszedł na zewnątrz, w koronie cierniowej i płaszczu purpurowym. Piłat rzekł do nich: «Oto Człowiek»” (J 19, 4-5). Przedstawienia Ecce Homo ukazują samego Jezusa, z pominięciem postaci Piłata i żołnierzy, kładąc szczególny nacisk na jego samotność na tym etapie męki. Omawiany obraz Ecce Homo został namalowany w sposób niezwykle zbliżony do innego dzieła z kościoła we Frydmanie, mianowicie wizerunku Piety. Postacie oddane zostały za pomocą tych samych środków malarskich, co wskazuje na to, że oba obrazy wykonał ten sam malarz.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Spękania powierzchni dolnej połowy płótna. Ślady po drewnojadach na ramie.

Streszczenie

Przedstawienie Ecce Homo mogło być wykonana w drugiej połowie XIX lub w pierwszej połowie XX wieku. Wizerunki Ecce Homo (Oto Człowiek) stanowią zredukowaną wersję tematu Ostentatio Christi, a więc sceny, gdy Piłat po ubiczowaniu Chrystusa prezentuje go ludowi (J 19, 4-5). Przedstawiają samego Jezusa, z pominięciem postaci Piłata i żołnierzy, kładąc szczególny nacisk na jego samotność na tym etapie męki.

Bibliografia

Dziubecki Tomasz , "Ikonografia Męki Chrystusa w nowożytnym malarstwie kościelnym w Polsce", Warszawa 1996

Jak cytować?

Paulina Kluz, "Ecce Homo", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ecce-homo-32

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności