Chrystus w typie Ecce Homo ze św. Janem Kantym i św. Andrzejem Bobolą

Województwo
MAŁOPOLSKIE
Powiat
wielicki
Gmina
Biskupice
Miejscowość
Łazany
Metropolia
Krakowska
Diecezja
Krakowska
Dekanat
Niegowić
Parafia
Parafia Znalezienia Krzyża Świętego
Tagi
ikonografia chrystologiczna ikonografia świętych malarstwo religijne malarstwo XX wieku sztuka XX wieku
Miejsce przechowywania
kościół
Identyfikator
DZIELO/03528
Kategoria
obraz
Ilość
1
Czas powstania
XX wiek
Technika i materiał
olej na płótnie
Autor noty katalogowej
Justyna Kuska
Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0

Dzieje zabytku

Szczegółowe dzieje zabytku nie są znane. Dzieło powstało w XX wieku, nie jest sygnowane.

Opis

Trzy obrazy w kształcie stojącego prostokąta w prostych, drewnianych i złoconych ramach połączone w tryptyk za pomocą większej drewnianej ramy zwieńczonej złoconym ornamentem roślinnym oraz krzyżem. Analogiczny ornament w dolnej części ramy. W centrum umieszczony obraz przedstawiający Chrystusa w typie Ecce Homo. Postać ukazana frontalnie, w popiersiu z uniesioną lekko ku górze głową zwieńczoną koroną cierniową. Wokół głowy świetlisty nimb. Twarz pociągła, szczupła okolona długimi włosami oraz ciemnym zarostem. Wzrok skierowany ku górze, na twarzy widoczne krople krwi. Chrystus ubrany w czerwony płaszcz. Tło obrazu jednolite, ciemne. Po bokach wizerunku Chrystusa umieszczone dwa mniejsze obrazy przedstawiające św. Jana Kantego (z lewej) i św. Andrzeja Bobolę (z prawej). Święty Jan Kanty ukazany w popiersiu z ciałem zwróconym w trzech czwartych w lewo. Wyobrażony jako starszy mężczyzna z siwymi włosami, z łysiną ponad czołem i krótką, siwą brodą. Ubrany w płaszcz z gronostajowym kołnierzem; w prawej ręce trzyma krzyż. Wokół głowy postaci przedstawiony świetlisty nimb. Tło obrazu jednolite, ciemne. Święty Andrzej Bobola ukazany w popiersiu w trzech czwartych zwrócony w prawo. Przedstawiony jako dojrzały mężczyzna o lekko siwych włosach i krótkiej brodzie, ubrany w czarny habit jezuicki. Wzrok skierowany ku górze. Wokół głowy świetlisty nimb. Tło obrazu jednolite, ciemne.

Zarys problematyki artystycznej

Omawiany tryptyk jest przykładem współczesnego malarstwa religijnego. Nie jest znany autor tego dzieła. Malarz, przedstawiając postaci świętych, posłużył się popularnymi formułami ikonograficznymi. Święty Jan Kanty, który był wykładowcą na Uniwersytecie Krakowskim został przedstawiony w todze profesorskiej z krzyżem w ręku, św. Andrzeja Bobolę – jezuitę i misjonarza, który zginął śmiercią męczeńską z rąk Kozaków w 1657 roku ukazano według wzoru zaczerpniętego z grafiki rzymskiego artysty Girolama Rossiego. Wizerunek Chrystusa w typie Ecce Homo nawiązuje do sceny, w której Piłat ukazał ubiczowanego i cierniem ukoronowanego Jezusa ludowi żydowskiego, mówiąc :„Oto Człowiek!” (J 19, 1-6). W sztukach plastycznych przedstawienie Ecce Homo rozwinęło się w sztuce dojrzałego średniowiecza. W sztuce nowożytnej największą popularność zyskało ujęcie tematu ograniczone do popiersia Chrystusa, trzymającego w ręku trzcinę (jako berło) z cierniową koroną na głowie i w luźno udrapowanym, czerwonym płaszczu, umieszczonego na jednolitym, ciemnym tle.

Stan zachowania / Prace konserwatorskie

Dobry.

Streszczenie

Omawiany tryptyk przedstawiający Chrystusa w typie Ecce Homo ze św. Janem Kantym i św. Andrzejem Bobolą jest przykładem współczesnego malarstwa religijnego. Nie jest znany autor tego dzieła. Malarz, przedstawiając postaci świętych, posłużył się popularnymi formułami ikonograficznymi.

Osoby związane z dziełem

Jak cytować?

Justyna Kuska, "Chrystus w typie Ecce Homo ze św. Janem Kantym i św. Andrzejem Bobolą", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło:  https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/chrystus-w-typie-ecce-homo-ze-sw-janem-kantym-i-sw-andrzejem-bobola

Uwaga. Używamy ciasteczek. Korzystanie ze strony sdm.upjp2.edu.pl oznacza, że zgadzasz się na ich używanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności