Ambona powstała w XVII wieku w nieznanym warsztacie małopolskim. Była wzmiankowana w aktach wizytacji biskupiej z 1728 oraz 1748 roku. Jest niekompletna, jednak szczęśliwie w inwentarzu kościoła z 1839 roku opisano jej pierwotny wygląd z niezachowanym słupkiem i pełnym baldachimem: „która iest na słupku drewnianym z tarcic sosnowych, stolarską robotą postawiona, filarkami i rozmaitą rzeźbą snycerskiej roboty ozdobiona, kolorami różnych farb i pozłotą odmalowana, na której iest także 4-ch Ewangelistów u dołu odmalowanych, zaś w górze iest Bóg Ojciec, a nad tem Duch w gołębiej postaci, kolorami farb i malarskim srebrem na drzewie odmalowany”.
Ambona nadwieszona, przyścienna, wsparta na żelaznym pręcie. Kosz na planie ośmioboku; na ściankach płyciny w kształcie wąskich, stojących prostokątów, zamknięte trójbocznie z namalowanymi przedstawieniami symboli ewangelistów z podpisami: „S(ANCTUS) IOANNES”, „S(ANCTUS) MARCUS”, „S(ANCTUS) LVCAS”, „S(ANCTUS) MATHE[US]”. Ścianki wydzielone kolumnami na cokole o gładkich trzonach ze stylizowanymi kompozytowymi kapitelami, dźwigającymi pełne belkowanie wyłamane na ich osi. Na belkowaniu ornamenty małżowinowe. Parapet w formie silnie wystającego, profilowanego gzymsu. Z prawej strony dostawione, jednobiegowe schody z barierką zwieńczoną profilowanym gzymsem. Bariera z dwoma romboidalnymi płycinami, z przedstawieniami modlącego się świętego z modelem kościoła w dłoniach przed Marią i Chrystusem na obłokach oraz Chrystusa błogosławiącego z inskrypcją: „QUINIMO BEATI QVI AVDIVNT VERBVM DEI”. Baldachim na planie ośmioboku o profilowanym gzymsie wsparty na profilowanych listwach. Ambona marmoryzowana w tonacjach bieli, zieleni, błękit; detale złocone i srebrzone.
Czas powstania ambony można ustalić jedynie na podstawie analizy stylistycznej, bowiem brakuje o niej wzmianek w starszych przekazach źródłowych (najwcześniejszy zapis pochodzi z 1728 roku). Ambonę cechują manierystyczne formy oraz silnie załamane gzymsy, świadczące o znacznej plastyczności dzieła, co pozwala datować ten zabytek na XVII wiek. W źródłach archiwalnych brakuje wiadomości na temat autorów obrazów znajdujących się w płycinach ambony, jednak poziom artystyczny dzieł wskazuje na warsztat prowincjonalny. Atrybuty ewangelistów ukazane na ambonie (człowiek, lew, orzeł i wół) pojawiają się już w wizji Ezechiela (Ez 1, 1-14) i apokaliptycznym widzeniu św. Jana (Ap 4, 6-8). Symbole te znane były również w obrazie świata starożytnych Babilończyków, gdzie odnosiły się do zodiaku, pór roku i czterech stron świata. Każde z trzech zwierząt ucieleśnia szczególny typ siły fizycznej: lew – siła potężna, ognista, nieujarzmiona; orzeł – ostrość wzroku, wysokość i szybkość lotu; wół – odporność i wytrwałość. Z kolei człowiek oznacza istotę obdarzoną duszą, inteligencją i wolą. W wizji Ezechiela cechy te są poszerzone i opisują Boga: człowiek – poznanie i wolę Boga, wół – jego siłę, lew – potęgę, a orzeł – wszechwiedzę. Z odniesieniem czterech symboli do tajemnic Chrystusa i do Ewangelii spotykamy się po raz pierwszy u św. Hieronima. W Lidii odkryto blok marmuru z następującym tekstem, odnoszącym się do Chrystusa i odpowiadający czterem atrybutom ewangelistów: „Jak człowiek cierpiał, jak lew zwyciężał, jak orzeł wzleciał, jak wół został zabity na ofiarę”.
Dostateczny, ambona niekompletna, brak zwieńczenia baldachimu oraz podstawy całości, odpryski warstwy malarskiej na obrazach. Konserwację ambony przeprowadzono w 2008 roku.
Ambona powstała w XVII wieku w nieznanym warsztacie małopolskim. Jest niekompletna, jednak szczęśliwie w inwentarzu kościoła z 1839 roku opisano jej pierwotny wygląd z niezachowanym słupkiem i pełnym baldachimem.
Autor: Michał Kunicki
Maria Działo, "Ambona", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2024, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/ambona-63