Obraz znajduje się w ołtarzu fundacji księdza Andrzeja Dominika Lipiewicza z 1766 roku, który u schyłku lat pięćdziesiątych XVIII wieku wyjechał do Rzymu w charakterze promotora kanonizacji bł. Jana Kantego. Ołtarz wraz z obrazem odnotowano w wizytacji biskupiej z 1783 roku: „Czwarty Ołtarz z obrazem S: Jana Kantego snycerskiey roboty, czarno w heban malowany, i w rzeźbie wyzłacany, na Mensie murowaney z Portatelem” oraz w inwentarzu kościoła z 1791 roku: „Ołtarz S. Jana Kantego Czarno pod laserunek malowany z Mensą Murowaną y Portatylem”. W liście Dozoru Kościelnego Parafii Igołomia do władz diecezjalnych diecezji kielecko-krakowskiej, w którym opisano prace remontowe przeprowadzone w kościele w latach 1868-1878, zapisano informację o konserwacji obrazu: „Co zaś do dwóch obrazów kościelnych (a nie czterech) sprzedanych przez Imść X Radeckiego to w zupełności Dozór Kościelny tę sprzedaż akceptuje, albowiem całej Parafii i członkom Dozoru aż nadto dobrze jest wiadomem o pożytecznem zużytkowaniu dla kościoła tutejszego funduszu wziętego za obrazy. Nie tylko Imść X Radecki odnowił za te pieniądze prześliczny obraz Jana Kantego bardzo już zniszczony, ale nadto dołożył jeszcze swoich R[eńskich] 5 [...]”.
Obraz w kształcie stojącego prostokąta przedstawia klęczącego przed ołtarzem z obrazem Misericordia Domini św. Jana Kantego. Święty ukazany w trzech czwartych, z prawą ręką na piersi, a lewą opuszczoną ku dołowi i odchyloną do tyłu. Jego głowa jest ukazana z profilu, oczy zwrócone w kierunku obrazu. Nos jest podłużny, siwe włosy jedynie na tyle głowy, twarz okala krótka, kręcona, siwa broda. Święty ubrany jest w czarną togę z szerokimi rękawami, o czerwonych mankietach i brzegach, z białym, krótkim kołnierzem i białą załogę (pelerynkę). Na ołtarzu o wklęsłych bokach i czerwonym antepedium dzielonym brązową kratą z dwoma świecznikami i kanonem (fragmentami modlitw) w ozdobnej, złotej ramie znajduje się owalny obraz ze sceną Misericordia Domini – Matką Boską z rękami w geście modlitwy, stojącą przed Chrystusem w studni, nalewającym krew z przebitego boku do kielicha. Przed ołtarzem siedzą dwa putta, jedno obleczone na biodrach niebieską opaską, drugie zasłonięte trzymaną przez oba putta otwartą księgą, w dłoniach trzymają czarny biret i kwiat lilii. W prawym górnym rogu rozpostarta zasłona, za którą fragment wnętrza kościoła z arkadą i widoczną w głębi wnęką z figurą apostoła.
Scena klęczącego przed obrazem Misericordia Domini św. Jana Kantego należy do najpopularniejszych wizerunków zasłużonego profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego. Według tradycji obraz, przed którym często modlił się Jan Kanty, pochodzący z XV wieku, był niegdyś przybity przy drzwiach Collegium Maius, a po jego śmierci przeniesiony do kościoła i umieszczony w pobliżu grobu świętego; zachował się do dzisiaj w kościele św. Anny w Krakowie. Wizerunek klęczącego przed obrazem Matki Boskiej świętego spopularyzowały grafiki rytowników – rzymskiego Jacopa Laura (1601) oraz kolońskiego Petera Overadta (1606). Wykorzystać je mógł przypuszczalny autor igołomskiego dzieła, Szymon Czechowicz. Ukazał on świętego z rękami w charakterystycznym geście całkowitego oddania się Bogu, z prawą ręką na piersi, a lewą odrzuconą do tyłu. Takie samo ujęcie zastosował Paul Strudel w pomniku cesarza Leopolda, ufundowanym po ustąpieniu zarazy w Wiedniu oraz Bartłomiej Bernatowicz w nagrobku kardynała Michała Radziejowskiego w kościele Misjonarzy w Warszawie. O autorstwie Czechowicza świadczą walory formalne płótna, w tym powielane wielokrotnie pojedyncze motywy. Charakterystyczny gest św. Jana Kantego został powielony w obrazie ze św. Kazimierzem klęczącym przed ukrzyżowanym Chrystusem. Dwa półnagie putta malarz powielił kilkakrotnie, w tym w obrazach św. Kazimierza w kościele św. Anny i św. Antoniego w kościele Pijarów w Krakowie. W tle wykorzystał motyw jakby założonego na wycinku koła wnętrza sakralnego z arkadą. Niemal identyczne tło wkomponował w obrazy św. Kazimierza w Podhorcach i św. Jadwigi w kościele polskim w Rzymie. Kompilacyjny sposób budowania kompozycji był charakterystyczny dla Czechowicza. Obraz w Igołomi nie był dotychczas wiązany z twórczością tego wybitnego polskiego malarza.
Katalog zabytków sztuki w Polsce, t. I, Województwo krakowskie, red. J. Szablowski, Warszawa 1953, s. 219
Obraz w kościele parafialnym w Igołomi, w ołtarzu z fundacji księdza Andrzeja Dominika Lipiewicza z 1766 roku, jest dziełem Szymona Czechowicza, jednego z najwybitniejszych polskich malarzy doby baroku. Ukazuje zasłużonego profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego Jana Kantego, kanonizowanego w 1767 roku, klęczącego przy ołtarzu z obrazem Misericordia Domini.
Józef Skrabski, "Wizja św. Jana Kantego", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2023, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/wizja-sw-jana-kantego-1