Witraż powstał w 1953 roku w upaństwowionej pracowni witraży posługującej się dawniej nazwą S. G. Żeleński.
Witraż w formie stojącego prostokąta zwieńczonego łukiem trójwklęsłym. Przedstawia wizerunek św. Piotra i św. Pawła, ukazanych frontalnie, całopostaciowo. Po lewej stronie kompozycji św. Piotr z kluczem w lewej dłoni, prawą unosi zaciśniętą. Jest ubrany w niebiesko-zieloną suknię i bordowy płaszcz przerzucony przez ręce i lewe ramię. Po prawej św. Paweł z księgą w lewej i opartym o ziemię mieczem w prawej ręce. Ma na sobie zieloną suknię i bordowy płaszcz owinięty wokół szyi i lewej ręki. Powyżej świętych tiara papieska ze skrzyżowanymi poniżej kluczami. Wizerunek ujęty zielonymi polami o nieregularnym kształcie i stylizowanymi wstęgami. Całość przedstawienia na tle pól z niebarwionego szkła. Wzdłuż dłuższych boków witraża i łuku bordiura w postaci ciemnożółtej wstęgi. U stóp świętych inskrypcja „ŚW(IĘTEMU) PIOTROWI / i PAWŁOWI / WITRAŻ OFIAROWA/ŁA GROMADA / OCHODZA / R[OKU] P[AŃSKIEGO] 1953”. Witraż o intensywnych kolorach, z przewagą bordowego i zielonego.
Witraż powstał w pracowni kontynuującej tradycje zakładu, który od 1902 roku działał w Krakowie pod nazwą „Krakowski Zakład Witrażów Artystycznych Oszkleń Wytrawiania na szkle prof. Władysława Ekielskiego i Antoniego Tucha”. Dwa lata po założeniu do spółki dołączył architekt Stanisław Gabriel Żeleński, który w 1906 roku przejął zakład na własność i zmienił jego nazwę na „Krakowski Zakład Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Fabryka Mozaiki Szklanej S.G. Żeleński”, a w skrócie „S.G. Żeleński”. Po śmierci Stanisława zakład prowadziła rodzina, a w 1952 roku został upaństwowiony. Po przejściu na powrót w ręce prywatne zakład działa do dziś. W czasie swojego istnienia realizował projekty witraży m.in. w kościele Mariackim w Krakowie, w katedrze wawelskiej projektu Józefa Mehoffera, w kościele Franciszkanów w Krakowie projektu Stanisława Wyspiańskiego oraz w szeregu innych lokalizacji w Krakowie i kościołach w mniejszych miejscowościach, np. Chrzanowie, Liszkach, Kalwarii Zebrzydowskiej, czy Rudawie.
Omawiany witraż cechuje niższy poziom wykonania, niż zabytków znajdujących się we wschodniej części nawy. Należy do grupy czterech, wykonanych rok później (1953) witraży z przedstawieniami świętych otoczonych wstęgami, na tle niebarwionych szyb. Wszystkie wykazują mniejszą precyzję wykonania, więcej zniszczeń powierzchni, prostszą formę i schematyzm; projekt wykonał już najpewniej inny artysta.
Przetarcia farby w partiach twarzy.
Witraż ze św. Piotrem i św. Pawłem powstał w 1953 roku w upaństwowionej pracowni funkcjonującej dawniej pod nazwą „S.G. Żeleński” w Krakowie. Ufundowała go Gromada Ochodza.
Agata Felczyńska, "Św. Piotr i św. Paweł", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-piotr-i-sw-pawel-1