Witraż powstał w 1953 roku w upaństwowionej pracowni witraży posługującej się dawniej nazwą S. G. Żeleński.
Witraż w ścianie północnej w drugim przęśle nawy bocznej, w formie stojącego prostokąta zwieńczonego łukiem trójwklęsłym. Przedstawia wizerunek św. Anny z Marią i aniołem. Święta ukazana frontalnie, wznosi w geście błogosławieństwa lewą dłoń, prawą obejmując Marię. Jest ubrana w zieloną suknię i niebieski płaszcz przerzucony przez lewe ramię, na głowie ma białą chustę. Matka Boska, ukazana jako dziewczynka stoi i składa ręce do modlitwy. Ma na sobie białą sukienkę przewiązaną zieloną szarfą opadającą do kostek. Przed nią klęczy archanioł z lilią w lewej dłoni. Wizerunek ujęty zielonymi polami o nieregularnym kształcie oraz stylizowanymi błękitnymi wstęgami. Całość przedstawienia na tle pól z niebarwionego szkła. Wzdłuż dłuższych boków witraża i łuku bordiura w postaci błękitnej wstęgi. U stóp przedstawienia inskrypcja „ŚW(IĘTEJ) ANNIE / WITRAŻ OFIAROWA/ŁA GBROMADA / FACIMIECH / A(NNO) 1953 D(OMINI)”
Na witrażu ukazano św. Annę z małą, modlącą się Marią i klęczącym przed nimi aniołem trzymającym kwitnący kwiat lilii. Anna pochodziła z kapłańskiej rodziny osiadłej w Betlejem. Była żona Joachima i zgodnie z legendą, już w starszym wieku wymodliła sobie przyjście na świat dziecka – Marii.
Witraż powstał w pracowni kontynuującej tradycje zakładu, który od 1902 roku działał w Krakowie pod nazwą „Krakowski Zakład Witrażów Artystycznych Oszkleń Wytrawiania na szkle prof. Władysława Ekielskiego i Antoniego Tucha”. Dwa lata po założeniu do spółki dołączył architekt Stanisław Gabriel Żeleński, który w 1906 roku przejął zakład na własność i zmienił jego nazwę na „Krakowski Zakład Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Fabryka Mozaiki Szklanej S.G. Żeleński”, a w skrócie „S.G. Żeleński”. Po śmierci Stanisława zakład prowadziła rodzina, a w 1952 roku został upaństwowiony. Po przejściu na powrót w ręce prywatne zakład działa do dziś. W czasie swojego istnienia realizował projekty witraży m.in. w kościele Mariackim w Krakowie, w katedrze wawelskiej projektu Józefa Mehoffera, w kościele Franciszkanów w Krakowie projektu Stanisława Wyspiańskiego oraz w szeregu innych lokalizacji w Krakowie i kościołach w mniejszych miejscowościach, np. Chrzanowie, Liszkach, Kalwarii Zebrzydowskiej, czy Rudawie.
Omawiany witraż cechuje niższy poziom wykonania, niż zabytków znajdujących się we wschodniej części nawy. Należy do grupy czterech, wykonanych rok później (1953) witraży z przedstawieniami świętych otoczonych wstęgami, na tle niebarwionych szyb. Wszystkie wykazują mniejszą precyzję wykonania, więcej zniszczeń powierzchni, prostszą formę i schematyzm; projekt wykonał już najpewniej inny artysta.
Przetarcia w partiach twarzy.
Witraż z przedstawieniem św. Anny z małą Marią i klęczącym przed nimi aniołem powstał w 1953 roku w upaństwowionej pracowni funkcjonującej dawniej pod nazwą „S.G. Żeleński” w Krakowie. Ufundowała go Gromada Facimiech.
Agata Felczyńska, "Św. Anna", [w:] "Sakralne Dziedzictwo Małopolski", 2025, źródło: https://sdm.upjp2.edu.pl/dziela/sw-anna-11